ANWB: 'rapport inspectie bruggen en viaducten zorgwekkend'
maandag 28 december 2009
2 min
'Rapport inspectie bruggen en viaducten zorgwekkend'
De ANWB noemde de uitkomsten van het onderzoek Constructieve Veiligheid Bruggen & Viaducten van de inspectie van VROM 'zorgwekkend'. De constructieve veiligheid van bestaande bruggen en viaducten in onvoldoende mate is geborgd, met name door gemeenten.
Conclusies en advies
De voornaamste conclusie uit het onderzoek is dat de constructieve veiligheid van bestaande bruggen en viaducten in onvoldoende mate is geborgd. Dit geldt met name voor gemeenten. Bij Rijkswaterstaat en Pro-Rail is dit beter geborgd. Er is volgens het VROM behoefte aan een handreiking met o.a. aandacht voor archivering en risico gestuurd inspecteren en onderhoud plegen.
Verontrustende bevindingen
Volgens het onderzoek van VROM valt er nog veel te verbeteren bij gemeenten en provincies, als het gaat om naleving van de regelgeving en risicobeheersing van de constructieve veiligheid. Vaak gaat het bij het begin van de levenscyclus al mis omdat veel eigenaren aangeven dat er niet voor iedere brug en viaduct een bouwvergunning is verleend. Archieven zijn niet compleet, beleid ontbreekt of slechts gedeeltelijk en verspreid over de organisatie aanwezig. Inspecties zijn meestal alleen een visuele controle en de controle frequentie is laag. De respondenten gaven aan dat er in de laatste 5 jaar diverse incidenten hebben plaats gevonden op bruggen en viaducten in hun beheer. In 69 gevallen ging het om constructieve schade.
Internationale reputatie op het spel
De ANWB is verbaasd dat er geen regie is over het plegen van regulier onderhoud en inspectie van bruggen en viaducten. Dit in tegenstelling tot de wegen. Het lijkt alsof de slechte staat van deze kunstwerken de beheerders verrast. De ANWB vindt dat de veiligheid voor de gebruiker in ieder geval gewaarborgd moet zijn, 'zeker gezien de internationale reputatie die ons land heeft op het gebied van weg- en waterbouw.' De knop moet om bij de beheerders, aldus de ANWB. 'Zij moeten de regie in handen hebben en zorgen voor een planning van inspectie en onderhoud. Hiervan moet de weggebruiker uiteraard zo min mogelijk hinder ondervinden.'
Download hier het hele onderzoeksrapport van VROM.