Betonnen rotondes in Flevoland
Op de provinciale wegen in de provincie Flevoland worden rotondes voortaan zo veel mogelijk van beton gemaakt. Volgens de provincie is beton, ten opzichte van asfalt, een stuk sterker en milieuvriendelijker. Toch kleven er ook een aantal nadelen aan het gebruik van beton. Om die reden gaat de provincie bij elke nieuw aan te leggen rotonde onderzoeken of asfalt of beton de beste optie is.
De provincie Flevoland kiest om duurzaamheidsredenen voor betonnen rotondes. "We maken het wegdek van beton, in plaats van asfalt omdat dat minder impact heeft op het milieu. Het productieproces van beton is minder belastend dan de productie van asfalt. En het wegdek gaat ook nog eens tot twee keer zo lang mee", vertelt Gerrit Bos van de provincie aan Omroep Flevoland. Daarnaast is asfalt veel gevoeliger voor schades, met name op een rotonde wordt het wegoppervlakte zwaar belast.
De nadelen van beton
Het is niet zonder reden dat rotondes momenteel veelal van asfalt worden gemaakt. Er kleven namelijk een aantal nadelen aan het gebruik van beton. Een betonnen wegdek rijdt een stuk oncomfortabeler, een betonnen wegdek is een stuk minder glad als asfalt. Daarnaast moet beton na aanleg veel langer uitharden, dat kan soms wel een aantal weken duren. Een nieuwe asfalt-laag kan na een paar uur al weer gebruikt worden, hierdoor duren werkzaamheden een stuk korter.