Actuele verkeersprognoses Amsterdam als open data

woensdag 6 maart 2019
timer 2 min
De gemeente Amsterdam publiceert al sinds 2012 prognoses voor het autoverkeer via een interactieve kaart. Deze kaart is vernieuwd en verrijkt door de nieuwste versie van het Verkeersmodel Amsterdam, VMA. Bovendien zijn prognoses nu ook beschikbaar als open data via https://maps.amsterdam.nl/verkeersprognoses.

Nieuw op de interactieve kaart is dat de dikte van de lijnen de intensiteit visualiseert (figuur 1). Door op een wegvak te klikken zijn de geprognotiseerde intensiteiten te zien voor verschillende voertuigklassen, uitgesplitst in licht, middelzwaar en zwaar verkeer, bussen, trams en motorfietsen voor het gemiddelde dag-, avond,- en nachtuur. Daarnaast zijn de achterliggende cijfers – voor de modeljaren 2015, 2020, 2025 en 2030 - te downloaden in de open source formaten GeoJSON en CSV.

Maps.amsterdam.nl

De sterk verbeterde kaart is bovendien verhuisd naar maps.amsterdam.nl. Op deze site zijn meer kaarten beschikbaar over verkeer en infrastructuur, zoals over verkeerslichten, parkeernormen en het tram- en metronet, maar ook over onderwerpen met een ruimtelijke component.

Het midden van wegen

De gemeente Amsterdam streeft ernaar om de komende tijd verdere verbeteringen door te voeren waardoor de gegevens nog beter aansluiten op vragen. Zo wordt gewerkt aan verbeteren van de exacte locatie van het midden van de wegen in het verkeersmodel, VMA. Deze zijn historisch ingetekend, maar liggen niet altijd in het midden van de werkelijke rijbaan. In figuur 2 de situatie op de Stadhouderskade. Hier ligt de weg in het VMA (rode lijn) niet in het midden van de rijbaan (crèmekleur). Een script verplaatst deze lijn naar het midden van de rijbaan (blauwe lijn). Dit zorgt ervoor dat bijvoorbeeld geluidsberekeningen accurater worden omdat de afstand tussen voertuig en gebouw beter overeenkomt met de werkelijkheid.

Verhardingssoort

In dit voorbeeld is de afstand tussen het midden van de weg en de woningen aan de zuidzijde te kort waardoor de geluidsbelasting te hoog wordt ingeschat. Aan de noordzijde is het effect omgekeerd. Tevens maakt deze aanpassing het mogelijk om met behulp van een GIS-analyse de verhardingssoort (asfalt, klinkers et cetera) te koppelen aan de weg. Deze gegevens kunnen op termijn ook worden ontsloten via de website. Om dergelijke verbeteringen te implementeren en de gebruiker te voorzien van de meest recente data, wordt de website https://maps.amsterdam.nl/verkeersprognoses regelmatig geactualiseerd en geüpdatet. Bezoek daarom voor iedere berekening de website opnieuw.

Dit artikel verschijnt in Verkeer in Beeld nummer 1, maart 2019. 

Lees verder

Green Team Twente promoot de toekomst van waterstof

14 jul om 10:00 uur
Het Green Team Twente van de Universiteit Twente promoot al bijna tien jaar de toekomst van waterstof als serieus…
Lees verder »

Pilot: Almere, provincie Flevoland en Vialis meten en 'regelen' omgevingsklimaat

8 jul om 13:31 uur
De gemeente Almere, provincie Flevoland en Vialis zijn gezamenlijk een pilot gestart in Almere om het verkeer te…
Lees verder »

“We moeten klaar zijn voor de toekomst”

3 jul om 08:54 uur
Lennart Persson is ‘Kontorschef’ bij Trivector in Göteborg. Trivector heeft in samenwerking met onder meer de stad…
Lees verder »

BAM gebruikt HVO voor het asfaltmaterieel

2 jul om 16:15 uur
Bouwbedrijf BAM Infra gaat Hydrotreated Vegetable Oil (HVO) gebruiken voor het asfaltmaterieel. Met deze brandstof…
Lees verder »

ITS en Fiets: Corona-proof fietsen

1 jul om 12:30 uur
Door de Corona-crisis hebben we overal in Nederland te maken met de 1,5-meter samenleving. Nu per 1 juni steeds…
Lees verder »

51e Gebruikersdag: Coronamaatregelen veroorzaken nieuwe verkeersregeldilemma’s

29 jun om 16:32 uur
“We moeten meer weten over fiets- en voetgangers en ov-bezettingsgraden”
Lees verder »

Veilig voor fietsers en voetgangers

29 jun om 16:07 uur
Traffic-Care is vooral bekend van de Zebra-Safe fiets-/voetgangers-oversteekplaatsen. Er worden verschillende…
Lees verder »

Een integrale aanpak van crowdmanagement

23 jun om 09:50 uur
De huidige coronacrisis heeft een wezenlijke impact op onze samenleving. Ook op onze mobiliteit: het inrichten van…
Lees verder »