Analyse code-rood-dag: 625 ongevallen

woensdag 18 januari 2017
timer 2 min
Op zaterdag 7 januari, de dag dat het KNMI code rood uitriep, registreerde de STAR-database 625 ongevallen. Dat is 113 procent meer dan het gemiddelde aantal ongevallen op zaterdagen (268 ongevallen). Deze analyse maakte softwareontwikkelaar VIA die de STAR-database beheert.

STAR staat voor Smart Traffic Accident Reporting. Dankzij dit initiatief verbetert de ongevallenregistratie. Onder meer door een nauwkeurigere ongevalsregistratie door de politie en door een MobielSchadeMelden-app voor weggebruikers. Op de VIA-ongevallenkaart van Nederland van zaterdag 7 januari is te zien, dat de sneeuw en de ijzel zich over het land verspreidden naarmate de dag vorderde. Het aantal ongevallen bewoog zich in diezelfde richting.

 

Gegevens

Ruim 90% van de ongevallen vond op 7 januari plaats op een wegvak en meer dan de helft (54%) op wegen waar 100 km/u of meer gereden wordt. 80% van de betrokken voertuigen was een personenauto en 34% van de verkeersdeelnemers was in de leeftijdsgroep 25-39 jaar. De meeste verkeersslachtoffers (8 van de 38) vielen tussen 19.00 en 20.00 uur.

Analyse

Uit deze analyse trekt VIA meerdere conclusies. Op 50-km wegen is deze dag een daling te zien van het aantal ongevallen te zien. Dat betekent dat mensen op 7 januari blijkbaar langere afstanden overbrugden. Ook blijkt dat hoe hoger de snelheidslimiet is, hoe hoger het aandeel ongevallen. Op 100+-wegen kwam namelijk meer dan 50% van de ongevallen voor, terwijl dat op gemiddelde zaterdagen 13% is.

Aanbevelingen

De softwareontwikkelaar stelt voor dat de wegbeheerder met deze gegevens aan het werk gaat. Een aanbeveling van VIA is, om het aantal rijstroken per rijrichting te beperken bij gladheid, zodat het drukker wordt op de rijstroken en het zout beter zijn werk kan doen. Door minder rijstroken te gebruiken, hoeft er ook minder gestrooid te worden door Rijkswaterstaat. En wellicht leidt dat zelfs tot minder files, besluit VIA.

Lees verder

Het nieuwe normaal in binnenstad en dorpskern: hoe dan?

28 mei om 12:06 uur
Nu Nederland voorzichtig de eerste stappen uit de intelligente lockdown zet, neemt het aantal bewegingen ook weer…
Lees verder »

Podcast: een blokje om met XTNT

26 mei om 11:35 uur
Waarschijnlijk breng je momenteel veel tijd door achter je beeldscherm en ben je tegelijkertijd op zoek naar…
Lees verder »

Rotterdams experiment: meer ruimte voor fiets rondom Erasmusbrug

26 mei om 09:33 uur
In Rotterdam krijgen fietsers en voetgangers meer ruimte rondom de Erasmusbrug om over te steken en voor te…
Lees verder »

Gratis webinar: Het nieuwe normaal in de fysieke leefomgeving

28 apr om 16:12 uur
Hoe komen we samen tot het nieuwe normaal in de fysieke leefomgeving? Wat spreken we af, met wie, voor wie? Leer…
Lees verder »

Gecombineerde fiets- en voetgangerssignalering zorgt voor veilige oversteek in Hoogerheide

14 apr om 10:23 uurtimer5 min
Traffic Care verzorgt al sinds 2009 oversteekplaatsen met voetgangers- en fietssignalering. Zodra een fietser of…
Lees verder »

Nieuwe rotonde in Scheveningen maakt havengebied beter bereikbaar

30 mrt om 14:59 uurtimer1 min
In Scheveningen is de rotonde op de kruising Westduinweg-Schokkerweg opgeleverd. De rotonde maakt het havengebied…
Lees verder »

Brabant: vergunningaanvragen woningbouwprojecten weer mogelijk dankzij snelheidsverlaging

24 mrt om 01:00 uurtimer2 min
De provincie Brabant neemt, net als andere provincies, vanaf 24 maart weer vergunningaanvragen voor…
Lees verder »

Wandel naar je Werk-dag gaat niet door

19 mrt om 01:00 uurtimer1 min
De vijfde editie van Wandel naar je Werk-dag, georganiseerd door Wandelnet, gaat op 2 april niet door vanwege het…
Lees verder »