Betrokken partijen ondertekenen ADAS-convenant

dinsdag 4 juni 2019
timer 2 min
Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) heeft tijdens het ITS-congres op 3 juni in Eindhoven het ADAS-convenant ondertekend. In het convenant hebben 41 partijen, waaronder naast het ministerie ook de RAI vereniging, ANWB en BOVAG) afspraken gemaakt om het gebruik van rijhulpsystemen te bevorderen.

ADAS staat voor Advanced Driver Assistance Systems en omvat een breed scala aan rijhulpsystemen. De systemen zijn een "essentieel onderdeel voor het verbeteren van de verkeersveiligheid", aldus minister van Nieuwenhuizen. 

 
Een steeds groter aantal auto's is voorzien van ADAS, ook door de aankomende verplichting van een aantal systemen in nieuwe auto's. Mede daarom is het belangrijk dat automobilisten goed geinformeerd worden over de systemen waar ze over beschikken en hoe ze deze het beste kunnen gebruiken. Zo zijn consumenten zich niet altijd bewust van de systemen die in hun auto aanwezig zijn. In het convenant zijn dan ook afspraken gemaakt over voorlichting. Het streven is om het gebruik van ADAS binnen 3 jaar met 20 procent te verhogen.
 
In het convenant is ook aandacht voor de naamgeving van diverse systemen. Zo heet het systeem dat de auto binnen de belijning kan houden bij de ene fabrikant Lane Departure Warning en bij de andere fabrikant Lane Assist, en functioneren de systemen ook niet altijd gelijk; soms met trillingen in het stuur en/of in de stoel, soms met een waarschuwingssignaal. Dat geeft verwarring, daarom is het doel om tot uniforme naamgeving en functionaliteit te komen. 
 
ADAS kan gezien worden als een eerste stap richting autonoom rijden. Mede daarom is een juiste inzet en goede voorlichting noodzakelijk. 
 
Verkeer in Beeld sprak eerder al met RAI-voorzitter Steven van Eijck over ADAS.