Bijzondere bouwmethode voor parkeerkelder

woensdag 23 april 2014
timer 3 min
Vijf verdiepingen telt de ondergrondse parkeergarage die combinatie BAM-NHC realiseert in het centrum van Utrecht. Bijzonder is de gekozen bouwmethodiek. Om snelheid te winnen wordt de garage vanaf-2-niveau tegelijkertijd in boven- en neerwaartse richting gebouwd.

Paul Beljaars – BAM : “Qua omvang is de parkeergarage uniek in Nederland. De constructie beslaat een gebied van 80 bij 120 meter, en dat vijf lagen diep. We zijn begonnen met het maken van een cementbentonietwand die tot in een waterdichte kleilaag op 62 meter diepte reikt. Zo ontstaat een volledige afgesloten bouwkuip waarin wij de waterstand kunnen verlagen. In de cb-wand wordt een 33 meter lang damwandprofiel afgehangen als constructief element.” 


Grote diameter boorpalen 

De aanleg van de cb-wand is in handen van BAM speciale technieken, dat met materieel wordt bijgestaan door Wayss & Freytag Spezialtiefbau. Nadat de cb-wand op -1-niveau met groutankers is  verankerd, wordt de grond afgegraven tot -2- niveau. Vanaf dat niveau komt BAM speciale technieken opnieuw in actie. Ditmaal voor het plaatsen van 187 grote diameterboorplaten tot een diepte van 38 meter onder maaiveld. Deze palen hebben een doorsnede van anderhalf tot twee meter. “Op deze paalfundering rust het complete gebouw”, verklaart Beljaars aan de hand van een 3d-model. “In het bovenste deel van de boorpaal wordt een geprefabriceerde  betonkolom ingestort. Deze twaalf meter hoge kolom steekt vier meter in de boorpaal. Het afhangen van de klom luistert zeer nauw, want dat is de definitieve kolom waarop wordt voortgebouwd.”  Zodra de -2- vloer die tevens als stempel voor de bouwkuip fungeert - is gestort, gaat de bouw in twee richtingen verder. Beljaars: “Vanaf -2  gaan we verder naar beneden met de vloeren van -3,-4 en- 5, die eveneens als stempel fungeren. Tegelijkertijd gaan we vanaf de ingestorte kolommen omhoog met de bovenbouw. Zo besparen wij tijd. Uiteraard vraagt een en ander wel een goede logistieke afstemming.” De parkeergrage is zowel vanuit noordelijke als zuidelijke richting bereikbaar via 200 tot 250 meter lange tunnels, die uitkomen op -3. De bouw van deze tunnels is reeds in een gevorderde stadium. 


Strenge eisen

De bouwlocatie voor de parkeergarage ligt ingeklemd tussen het vernieuwde Muziekpaleis, het Vredenburgplein, het warenhuis van V&D en de Catharijnesingel. “De vervormingseisen zijn streng. Vandaar dat wij in de cb-wand de zwaarste damwand afhangen die wij hebben kunnen vinden. Met betrokken partijen zijn goede afspraken gemaakt over monitoring van de gebouwen. Verder hebben wij bij het Muziekpaleis funderingsversterking aangebracht in de vorm van extra palen en vijzels, zodat zettingen kunnen worden gecorrigeerd.”

 

 

Dwarsdoorsnede