Brussels 4G-netwerk dreigt vol te raken

woensdag 21 augustus 2019
timer 2 min
Het Brusselse 4G-netwerk kan al in 2022 verzadigd zijn. In de drukste wijken kunnen zelfs in 2020 al problemen ontstaan.

Het 4G-netwerk in de Belgische hoofdstad dreigt verzadigd te raken, meldt Agoria. Rondom het Justitiepaleis en in de wijken Kunst/Wet en de Europese wijk kunnen al volgend jaar de eerste problemen ontstaan. 

In het Brusselse gewest gelden strenge stralingsnormen. Een 5G-netwerk biedt niet alleen meer snelheid, maar vooral ook meer bandbreedte. In Brussel gelden echter strengere stralingsnormen dan in de rest van België. Bij invoering van 5G in Brussel zullen deze normen dan ook overschreven worden. Om 5G mogelijk te maken in de stad is in het Belgische regeerakkoord afgesproken dat de regering van onze zuiderburen mee wil werken aan de uitrol hiervan, onder andere door een versoepeling van de stralingsnorm. Een kortermijnoplossing zou het plaatsen van extra antennes zijn, maar daar is echter geen ruimte voor te vinden. 

Ook in Nederland stijgt het dataverbruik snel. Stijn Weselink, woordvoerder bij KPN: "Het dataverbruik stijgt inderdaad hard, en wij monitoren de capaciteit van ons netwerk nauwgezet. Wij verbeteren continu ons netwerk zodat de gebruikerservaring goed blijft en op plekken waar heel veel mensen samenkomen, zogenaamde hotspots, verbeteren wij ook continu de capaciteit. Bijvoorbeeld door verschillende frequentiebanden te combineren, zogenaamde carrier aggregation. Tegelijkertijd wordt er ook gewerkt aan de nieuwe generatie mobiele netwerken. KPN zal de komende jaren zijn hele mobiele netwerk moderniseren en 5G-ready maken. 5G is niet alleen een nieuwe generatie mobiel netwerk, waarmee nieuwe toepassingen mogelijk worden. Het is ook een efficiënter netwerk, dat veel meer capaciteit kan bieden en daarmee ook een oplossing vormt voor eventuele capaciteitsvraagstukken in de toekomst. "

Een betrouwbaar en goed functionerend netwerk kan van belang zijn voor systemen zoals intellgente verkeersregelinstallaties en voor communicatie tussen (zelfrijdende) voertuigen op de weg onderling en met langs en op de weg actieve systemen.