Coalitieakkoord Amsterdam: duurder en minder parkeren

donderdag 24 mei 2018
timer 3 min
Het nieuwe gemeentebestuur van Amsterdam gaat de strijd aan met autoverkeer in de binnenstad. Bezoekers betalen in de toekomst een uurtarief van 7,50 en het aantal parkeerplaatsen wordt met maximaal 10.000 plekken verminderd.

Dat staat te lezen in het coalitieakkoord dat GroenLinks, D66, PvdA en de SP vandaag hebben gepresenteerd. Het nieuwe college komt met een ‘Agenda Amsterdam Autoluw’, waarin onder meer een parkeervrije Grachtengordel wordt onderzocht en de binnenstad zoveel mogelijk autovrij wordt gemaakt. Bovendien moeten woonstraten parkeerluw worden en krijgen de stadsstraten meer ruimte voor voetgangers en fietsers.


Lees ook het interview met gasthoofdredacteur Vincent Taapken: "Stop met parkeren op binnenstedelijke loacaties"


In de agenda wordt een haalbaarheidsstudie opgenomen om het aantal parkeerplaatsen in de stad tegen 2025 met 7.500 tot 10.000 plekken te verminderen. De parkeertarieven voor bezoekers in het centrum gaan omhoog naar maximaal 7,50 per uur; de opbrengsten (naar schatting 30 miljoen euro) komen ten goede aan fiets, ov en autoluwe maatregelen. Nieuwe parkeergarages zijn alleen nog welkom dichtbij de Ring A10 of daarbuiten. Ook wil het college dubbelgebruik van particuliere garages stimuleren.


De prioriteit komt te liggen bij het parkeervrij maken van de smalle grachten. Bij onderhoud van de kades wordt gekeken of deze direct autoluw of -vrij kunnen worden gemaakt. Zwaar verkeer wordt zoveel mogelijk geweerd om verzakkingen te voorkomen. 


Lees ook: Amsterdam breidt betaald parkeren verder uit


Touringcars zijn straks niet meer welkom binnen de A10 en beneden het IJ. Een transitieplan voor touringcars moet dit realiseren. Tot die tijd kunnen passagiers van touringcars nog overstappen achter het Centraal Station en de Zouthaven, nabij de Cruise Terminal. 


Lees ook het blog van Rutger Groot-Wassink (GroenLinks Amsterdam): "Maak de binnenstad autovrij!"


Milieuzones voor voertuigen worden uitgebreid en worden ook strenger. Doel is om in 2025 Amsterdam uitstootvrij te krijgen. De maximum snelheden gaan veelal omlaag. In woonstraten wordt 30 de norm; op de Ring A10 wil het gemeentebestuur een maximum snelheid van 80 kilometer per uur. Bovendien wil het college onderzoeken of het mogelijk is de om de Ring A10 West af te waarderen. 

 

De snorfiets gaat van het fietspad af. Light Electric Vehicles, zoals de Biro's en Canta's zonder zorgindicatie zijn in de toekomst waarschijnlijk niet meer welkom op de stoep om te parkeren. De gemeente onderzoekt de mogelijkheden en kosten voor handhaving.


Ten slotte wil het nieuwe bestuur een onderzoek naar nieuwe metro- en lightrailverbindingen, zoals de realisatie van de Oost-Westlijn en het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar zowel het zuiden (Schiphol) als het noorden (Purmerend en/of Zaandam). Verder wil de gemeente zich sterk maken voor tien sporen op het Centraal Station en zes op station Zuid.