Delft Hyperloop-team onthult nieuwe hyperloopcapsule

dinsdag 28 mei 2019
timer 3 min
Het studententeam van Delft Hyperloop heeft op maandag 3 juni de nieuwe capsule onthuld. De capsule is Atlas 02 gedoopt. Het team zal deze zomer met de Atlas 02 meedoen aan de SpaceX Hyperloop Pod Competition in Los Angeles.

We schreven al eerder dat het team geselecteerd is voor de competitie. 

 

Het huidige snelheidsrecord met een Hyperloop-pod staat op 467 kilometer per uur op een track van een kilometer. Het doel van het Delfste team is niet alleen om te winnen maar ook om dit record te verbreken. 

 

Het team van de TU Delft bestaat uit 40 studenten. De deelnemers hebben in een jaar tijd een werkend prototype gebouwd. De race is op 21 juni op het terrein van SpaceX in Hawthorn. Wereldwijd zijn er 22 teams geselecteerd, drie daarvan mogen de Hyperloop-buis daadwerkelijk betreden. Welke drie teams dit zijn wordt bepaald op basis van 122 veiligheidstesten, die worden uitgevoerd in de week voorafgaand aan de race.

 

“Deze testen zijn ervoor bedoeld om aan te tonen dat ons voertuig naar behoren werkt en dat alle veiligheidseisen worden nageleefd. Er zijn elementen die worden getest zoals: het remsysteem, of de pod het vacuüm in de buis aan kan en of de software goed werkt. Deze testen moeten allemaal succesvol afgerond worden voor de final run.”, zo zegt Team Captain Rieneke van Noort.

 

Het team is momenteel bezig zich voor te bereiden op de tests. Onderdelen zoals de motoren, wielen en remmen zijn al op een vliegwiel getest; een ronddraaiende aluminium schijf die het materiaal, de beweging en de zwaarte van de pod kunnen simuleren om zo een run in de buis van SpaceX na te bootsen. Omdat het testen van het voertuig een cruciale factor is, heeft het team de mogelijkheid gekregen om hun pod te testen op een stuk spoor naast Station Hilversum. Deze test track van 300 meter lang heeft het team in samenwerking met Voestalpine RailPro, ProRail en Strukton kunnen realiseren. 

 

Het doel van het team is om binnen een kilometer op te trekken naar een snelheid van meer dan 500 kilomter per uur en binnen dezelfde kilomter ook weer af te remmen. Het voertuig wordt aangedreven door een elektromotor. Het team vertrekt volgende maand naar Los Angeles. Chief Engineer Elja Ebbens: “Met de kennis die het team heeft vergaard tijdens het testen zijn we nu ontzettend goed voorbereid op de testweek. We achten de kans dus groot om de finale te halen en te mogen racen in de buis.“