Dilemma: VRI-prioriteit voor schone fiets of vuile vrachtwagen

donderdag 6 juni 2019
timer 2 min
Voorrang voor fietskoeriers bij verkeerslichten om duurzame stadslogistiek te stimuleren of voorrang geven voor vervuilende vrachtwagens om onmiddellijk de CO-2-uitstoot te verminderen? Een dilemma waar Thijs van Hall, New business Developer bij Vialis en bedenker van de Schwung-app en Willem Boverhof, Business development manager bij Fietskoeriers over spreken op het Nationaal Fietscongres op 22 juni in Houten.

Door Nettie Bakker


Van Hall en Boverhof ontmoetten elkaar tijdens een cursus en zagen onmiddellijk kansen om samen op te trekken en de inzet van duurzame stadslogistiek te bevorderen. De Schwung app werkt simpel: iedere telefoon die de Schwung app heeft gedownload kan in principe door iedere VRI worden herkend als de app-houder als fietser de VRI nadert. Dat geldt dus ook voor fietskoeriers. Met de aanpassing van de prioriteitsregeling zouden fietskoeriers met de Schwungapp dus nog sneller hun diensten kunnen verrichten. Van Hall en Boverhof hopen op de mogelijkheid om het effect hiervan in een pilot te kunnen meten.

 

Fietskoeriers voorrang bij verkeerslichten

Op het Nationaal Fietscongres bespreken van Hall en Boverhof met het publiek het dilemma van de prioritering bij verkeerslichten in de stad. Geef je voorrang aan vervuilend vrachtvervoer omdat je de uitstoot ervan wilt minimaliseren? Of geef je voorrang aan duurzame fietskoeriers? Dan wel, werk je aan hubs, waarbij de vracht wordt overgedragen aan fietskoeriers en stimuleer je deze vorm van stadslogistiek door de fietskoeriers voorrang te geven bij verkeerslichten?

 

Oplossing in optima forma

Van Hall: “Ons verhaal gaat dus over het dilemma: Wie geef je voorrang in de stad? Willem Boverhof voegt toe: “Ik hoop dat we de discussie hierover kunnen aanwakkeren: Gaan we de vervuiler belonen of degene  die het goed doet? Met het opvangen van vracht op hubs en het snel vervoeren per fiets verwachten we een oplossing in optima forma die voorziet in minder CO-2 uitstoot, minder irritatie, minder opstoppingen, minder parkeerruimte, minder geluid en betere leefbaarheid.”

 


Onderzoeksvragen

Van Hall en Boverhof zijn benieuwd naar onderzoeksvragen die de deelnemers aan hun sessie op het  fietscongres beantwoord zouden willen zien, na een pilot met de Schwung app en nóg snellere fietskoeriersdiensten in de stad.

 

Thijs van Hall en Willem Boverhof spreken op 20 juni in hun sessie “Het licht op groen voor groene logistiek.