Eén miljard voor wereldwijde mobiliteitsdienst

maandag 25 februari 2019
timer 2 min
BMW en Daimler Chrysler hebben plannen aangekondigd om meer dan één miljard te investeren in een allesomvattende mobiliteitsdienst met onder andere rijbewijzen, autodelen, digitaal parkeren, autoladen en multimodaal transport.

“Door een intelligent netwerk van joint ventures te creëren, kunnen we huidige en toekomstige stedelijke mobiliteit vormgeven en maximaal profiteren van de kansen die worden geboden door digitalisering, gedeelde services en de toenemende mobiliteitsbehoeften van onze klanten", zegt Dieter Zetsche, voorzitter van Daimler AG.

Welke bedrijven doen mee?

Reach Now maakt het, met behulp van een mobiele app, mogelijk om een auto of fiets te huren of te delen. Charge Now is een netwerk van openbare laadpalen met meer dan  110.000 locaties in 25 landen wereldwijd.

Met Park Now kunnen klanten reserveren, betalen en parkeren in openbare garages zonder een kaartje te hoeven kopen en contante betalingen te doen. Meer dan 30 miljoen klanten gebruiken de service in duizend steden wereldwijd. Het Nederlandse Parkmobile is onder meer onderdeel van Park Now.

Free Now bevat taxi's, privéchauffeurs en e-scooters. De service is één van de grootste in Europa en Latijns-Amerika.


Dieter Zetsche (rechts) en Harald Krüger (links)

Wereldwijde verandering

"We creëren een toonaangevende wereldwijde verandering”, zegt Harald Krüger, bestuursvoorzitter van BMW AG. “De 60 miljoen klanten die we vandaag al hebben, zullen profiteren van een geïntegreerd, duurzaam ecosysteem van carpoolen, parkeren, opladen en multimodale vervoersdiensten. We hebben een duidelijke visie: deze vijf diensten zullen steeds nauwer samensmelten tot één mobiliteitsportfolio met een volledig elektrische, zelfsturende vloot van voertuigen die autonoom laden en parkeren.” 

Investeren

"We sturen heel duidelijk naar groei, en samen zullen we blijven investeren in onze gezamenlijke mobiliteitsdiensten. Naast het koppelen van extra transportmogelijkheden willen we nog meer mensen in steden over de hele wereld bereiken”, zo besluit Krüger.