Eerste Nederlandse gevlochten diamantaansluiting

woensdag 29 mei 2019
timer 2 min
In het weekend van 26 mei is de gevlochten diamantaansluiting bij Leiden-West opengesteld voor verkeer. De gekozen oplossing moet zorgen voor een veilige doorstroming tijdens de werkzaamheden aan de RijnlandRoute, de nieuwe verbinding tussen Katwijk en Leiden.

Diverging Diamond Interchange

Verkeer in Beeld schreef al eerder over de gevlochten diamantaansluiting, ook wel ‘diverging diamond interchange’ (DDI). Het idee voor de DDI is afkomsting uit de Verenigde Staten. Vanaf 27 mei sorteert het verkeer tijdens de werkzaamheden eerder links voor op de aansluiting Leiden-West. Het verkeer rijdt dan een kort stuk aan de linkerkant van de weg. Om dit in goede banen te leiden worden verkeerslichten, belijning, borden, barriers en schermen tussen de rijstroken neergezet. Het verkeer hoeft elkaar minder vaak te kruisen, zodat het verkeer ook tijdens de werkzaamheden veilig en goed door kan stromen.

Extra Capaciteit

Uit het onderliggende verkeersbesluit blijkt dat er is gekozen voor de DDI omdat er hiermee al tijdens de bouwfase van de RijnlandRoute extra capaciteit gerealiseerd kan worden.

Veiligheid

Omdat er sprake is van een uitzonderlijke situatie, waarbij er sprake is van kruisend verkeer op dezelfde weg waarbij geen voorrang verleend wordt aan dit verkeer, heeft de korpschef van de Nationale Politie niet in kunnen stemmen met het verkeersbesluit. Door middel van borden en het aanbrengen van haaientanden op het wegdek moet de voorrangssituatie kenbaar worden gemaakt aan de weggebruikers. Dit is overigens enkel voor het geval de verkeerslichten buiten werking zijn.

 

Bekijk hier een filmpje van de situatie.

Foto: COMOL5.