Europese e-laadmarkt heeft nog geen Europees karakter

donderdag 11 juli 2019
timer 4 min
Pepijn Vloemans, hoofd communicatie bij Fastned, is duidelijk over de verschillen in e-laden in Nederland ten opzichte van de ons omringende landen. “Het grootste verschil is dat Nederland, specifiek Rijkswaterstaat, al vroeg, in 2011, besloot om e-laadplaatsen op 250 snelweg-verzorgingsplaatsen mogelijk te maken. Fastned verkreeg op die manier de vergunning voor 201 snelweglocaties.”

Door Nettie Bakker

Zwitserland kent een soortgelijk systeem, legt Vloemans uit. “Daar hebben we een concessie voor 20 snelweglocaties gewonnen. Die gaan we op termijn uitrollen. Andere landen kennen dit systeem niet en daar is het voor ons lastiger om deze markt te betreden. We moeten het dan eerder hebben van individuele afspraken. Zo zijn we in Duitsland actief op 12 locaties, net van de snelweg af. Sinds vorige maand hebben we de eerste locatie in Engeland geopend. Het komende jaar volgt ook het eerste snellaadstation in Belgie.”
 
In Duitsland worden snellaadstations op de directe snelweglocaties, de Raststätten, niet publiek aanbesteed. Vloemans: “We leggen daarom contacten met Autohöfe, die vaak particulier zijn en net iets van de snelweg liggen, of met Duitse gemeenten, dan wel ketenbedrijven, zoals supermarkten. Dat is een hoop werk.” Ondertussen doet Fastned in Nederland kennis en ervaring op in een ‘serieuze pilot’ met twee snellaadstations bij supermarkten in samenwerking met Albert Heijn. “Op deze testlocaties monitoren we gedurende meerdere jaren het gebruik en het gedrag: worden de plekken niet onnodig bezet? Zijn de locaties goed te vinden? Als deze voorzieningen aantoonbaar van meerwaarde zijn voor klanten, zullen supermarkten er zeker toe overgaan.”


Modulaire stations

Het meten van gebruik en gedrag is voor Fastned niet zo’n probleem. “Het hele e-laadsysteem is grotendeels datagedreven. We meten eigenlijk alles: doet de lader het, is er voldoende capaciteit? Prioriteit voor ons is dat het systeem voor 99,9 procent van de tijd beschikbaar en operationeel is. En is een snellaadpunt te vaak bezet, dan plaatsen we er een snellader bij.” Die uitbreidingsmodules zijn bij Fastned onderdeel van de bedrijfsformule. Vloemans: “We hebben bewust gekozen voor een soort Ikea-concept: iedere locatie is weliswaar anders, maar het design van de uitvoering is hetzelfde. Bovendien zijn de stations modulair opgebouwd.”


Exclusieve concessies

Zo nieuw als snellaadstations zijn, zo nieuw zijn ook de concessies die hiervoor worden uitgegeven. In Zwitserland is geleerd van andere landen, waaronder Nederland, door een exclusief recht op e-laadvoorzieningen te verlenen per locatie, zegt Vloemans. In Nederland is de snelwegconcessie uit 2010 voor elektrisch laden weliswaar gegund aan nieuwe partijen, maar nu blijkt dat hier en daar de bestaande brandstofleverancier het lokale tankassortiment alsnog wil uitbreiden met een elektrische laadpaal onder het eigen merk. Een zeer ongewenste situatie, vindt Vloemans (zie ook het hoofdartikel). In Zwitserland is dit niet mogelijk vanwege het exclusieve recht op snelladen dat aan één leverancier van e-laadstations per locatie wordt gegund. “Dat is helder voor de klant. Die treft er net als bij de fossiele brandstoftankpunten één merk en één prijs per tanklocatie.”


Volledig elektrische auto’s

Fastned beweegt zich in het segment snelladen voor volledig elektrische auto’s. ”Dat segment groeit het snelst, althans in Nederland. Het aantal elektrische voertuigen is vorig jaar gegroeid van 20.000 naar 45.000. De markt van de plug-ins krimpt iets. En met waterstof zien we in Nederland nog steeds niet veel meer dan 100 auto’s rijden.”
Het aantal elektrische voertuigen in Nederland is hoger dan in de ons omringende landen. Dat noemt Vloemans het gevolg van gunstiger fiscale regelingen dan in andere landen. “Voordeel hiervan is dat er door de omvang van elektrische auto’s tegelijkertijd een gezond businessmodel voor e-laden ontstaat. Een goede zet die op deze manier ook werkgelegenheid creëert.” Het brengt, zo ervaart Vloemans, ook met zich mee dat de betrouwbaarheid van het e-laadnetwerk in Nederland beter is dan in de omringende landen en er minder wordt opgeladen op de eigen oprit. Ook zijn de meeste laadplaatsen hier toegankelijk met verschillende laadpassen. “In veel landen is dit nog minder goed geregeld en heb je verschillende laadpassen nodig.” 


Noorwegen

Dat wet- en regelgeving werkt, toont Noorwegen aan. Vloemans: “Zij lopen daar alweer ver voor op Nederland. Elektrische voertuigen mogen er bijvoorbeeld gratis op de pont en gebruik maken van spitsstroken. Ook zijn ze vrijgesteld van een aantal belastingen. En er zijn vele snellaadstations in steden. Dat werkt daar uitstekend, bijvoorbeeld voor taxi’s. Kom je in Noorwegen, dan zet je een stapje in de toekomst van elektrisch rijden.” 
    

Dit artikel verschijnt in Verkeer in Beeld 3, Juli 2019.