Fastned in het ongelijk gesteld over gelijke behandeling

maandag 5 augustus 2019
timer 3 min
Fastned heeft nul op het rekest gekregen bij de Raad van State. Het laadbedrijf vindt dat er sprake is van onveilige verkeerssituaties en ongelijke behandeling tussen laadstations en benzinestations. De zaak ging over de vergunning voor een laadpaal bij het benzinestation op de verzorgingsplaats Den Ruygen Hoek-West, waar ook al een laadstation van Fastned is.

Daarnaast is het verschil dat Rijkswaterstaat maakt in de behandeling tussen benzinestations en laadstations volgens de Raad van State geen reden om de vergunning voor een laadpaal bij een benzinestation te weigeren. Het is Fastned niet gelukt via deze route de ongelijke behandeling tussen nieuwkomers en zittende partijen door Rijkswaterstaat juridisch aan de kaak te stellen.

Eerlijke verdeling

Fastned zal zich blijven inzetten voor een eerlijke verdeling van exploitatierechten, zegt Michiel Langezaal CEO van Fastned: “Onze missie is het realiseren van een Europees netwerk van laadstations. Voor ons en voor de energietransitie zijn eerlijke toetredingsmogelijkheden op deze nieuwe markt van opladen belangrijk. Dubbele infrastructuur draagt niet bij aan de komst van een landelijk dekkend oplaadnetwerk. Er is altijd maar één benzinestation op een verzorgingsplaats, waarom zouden twee laadstations dan ineens logisch zijn? Het huidige beleid van Rijkswaterstaat bevoordeelt zittende partijen. Dat is onterecht en vertraagt de energietransitie. Wij zullen dan ook blijven zoeken naar mogelijkheden om te komen tot een gelijk speelveld.”

Onveilige verkeerssituaties

Op Den Ruygen Hoek West staat al een Fastned laadstation met zeven snelladers. Laden op twee locaties op dezelfde verzorgingsplaats leidt nu al geregeld tot spookrijden. Fastned heeft dit aangetoond met een groot aantal videobeelden, waarop de gevaarlijke situaties zijn vastgelegd. De laadpaal bij het benzinestation op verzorgingsplaats Den Ruygen Hoek-West leidt volgens de Raad van State echter niet tot een zodanig onveilige verkeerssituatie dat de minister de vergunning daarvoor had moeten weigeren.

Loting

Van Rijkswaterstaat mogen benzinestations op elk moment ervoor kiezen om laadpalen te plaatsen. Voor andere geïnteresseerde partijen, zoals Fastned, geldt dat niet. Zij moesten zich al in 2012 inschrijven voor een loting, daarna komen ze niet meer in aanmerking. Dit verschil in behandeling tussen laadstations en benzinestations die ook laden aan willen bieden, speelt volgens de Raad van State geen rol bij de toetsing van de vergunning voor een laadpaal als aanvullende voorziening bij het benzinestation. "Het is Fastned dus niet gelukt via deze bestuursrechtelijke route het ongelijke speelveld aan de kaak te stellen dat het gevolg is van het beleid van Rijkswaterstaat", zo stelt het bedrijf.