Ingetogen Bartenbrug brengt Den Bosch weer samen

maandag 21 november 2016
timer 2 min
In 's-Hertogenbosch is eind augustus, twee maanden eerder dan gepland, de nieuwe Bartenbrug geopend. Het ontwerp van ipv Delft is geïnspireerd op de vestingwerken van de Bossche binnenstad en werd door Mobilis in zeven maanden tijd gerealiseerd.

Met de realisatie komt een einde aan jarenlang gesteggel. Al tien jaar geleden schreef de gemeente een ontwerpprijsvraag uit voor een nieuwe brug. De uitvoering van het gekozen ontwerp werd uiteindelijk tijdens de bouw gestaakt wegens scheurvorming en herhaaldelijke kostenoverschrijding. In juni 2015 startte de aanbiedingsfase voor een nieuw uitgeschreven onderhandse design & construct-uitvraag. Uiteindelijk werd uit vier inzendingen het ontwerp gekozen van ontwerp- en ingenieursbureau ipv Delft, aannemer Mobilis en constructeur Wagemaker.

 

Overgang

De nieuwe brug over de Aa ligt op de overgang tussen de historische binnenstad en de Graafsewijk en vormt een belangrijke toegangspoort tot het centrum. In het ontwerp is zowel deze toegangsfunctie als het verschil tussen de gebieden aan weerszijden van de brug zichtbaar gemaakt. Zo landt de brug aan de ene zijde aan op een groen talud, terwijl aan de centrumzijde is gekozen voor een gemetseld landhoofd dat overgaat in een halfhoge borstwering die doorloopt op de kade. Verder ontwierp ipv Delft twee bijpassende lichtmasten in de oksels van het bakstenen landhoofd.

 

Baksteen

Het roodbruine metselwerk is voorzien van reliëf, waarmee het zich duidelijk onderscheidt van het metselwerk van de historische vestingmuren en er tegelijkertijd aan refereert. Door de diepte van het reliëf te variëren, ontstaat een subtiele vlakverdeling. De natuursteenkleurige randelementen van de brug passen goed bij het metselwerk en geven een stijlvol beeld, terwijl het stalen strippenhekwerk het verbindende element vormt.

 

Het landhoofd van de Bartenbrug is vol en zat gemetseld waarna de voegen zijn doorgestreken. Hierdoor is geen extra, onderhoudsgevoelige voegvulling nodig. Het beperken van zowel onderhoud als overlast tijdens de bouw was een belangrijk uitgangspunt voor het ontwerp. Dit leidde onder meer tot de eenvoudige opbouw van het dek: prefab betonnen railbalkliggers, een aangehangen prefab betonelement en een in het werk gestorte druklaag die alles tot een naadloos geheel maakt.

 

Dit artikel is eerder gepubliceerd in magazine Verkeer in Beeld, editie november 2016.