Lukt het op de Coolsingel, dan lukt het overal

dinsdag 27 juni 2017
timer 2 min
Lopen en fietsen lonen, daar zijn veel steden het wel over eens, maar hoe organiseer je letterlijk meer ruimte voor langzaam verkeer? Met visie, lef en strategie, zo ervaart Rotterdam. Lef om bijvoorbeeld twee van de vier rijstroken van de Coolsingel beschikbaar te stellen voor fietsers en voetgangers. En strategie om andere doelen dan bereikbaarheid centraal te stellen, zoals een aantrekkelijke woonstad of een gezonde leefomgeving. Dan verandert het verkeersplan vanzelf. Deze les en meer langzaam-verkeertips uit Rotterdam.

Rotterdam is, na de bombardementen in de Tweede Wereldoorlog en de opkomst van de automobiliteit in de wederopbouwperiode, min of meer vanzelfsprekend ingericht als stad met veel ruimte voor de auto. Hier bleef de urgentie om meer ruimte te geven aan schoon en langzaam verkeer dan ook langer uit dan in historische binnensteden zoals die van Utrecht of Amsterdam. Toch voert Rotterdam sinds 2005 heel bewust een integraal beleid om de stad een andere identiteit te geven: die van stad voor de auto naar City Lounge aan de rivier.

Lopen Loont

Het eerste nationale voetgangerscongres ‘Lopen Loont’ vindt op 4 juli plaats in Rotterdam. Het congresprogramma voorziet onder meer in korte wandelingen in de stad om ‘Lopen Loont’-locaties te bekijken. Voor meer informatie over het congres gaat u naar deze website. U kunt zich ook aanmelden.

Door Nettie Bakker. Dit artikel is afkomstig uit Verkeer in Beeld 3/2017

Het City Lounge-ontwerp van ontwerpbureau West 8