Maakt gratis parkeren een winkelgebied aantrekkelijk?

donderdag 13 juni 2019
timer 2 min
Tijdens PROVADA organiseerde PARKEER24 verschillende sessies over parkeren en gebiedsontwikkeling. Vragen als maakt gratis parkeren een winkelgebied aantrekkelijk en moet de overheid de zelfrijdende auto stimuleren werden behandeld.

Onderzoeker Giuliano Mingardo vertelt bezoekers over het belang van parkeren; het belang van betaald parkeren én het inzicht dat voetgangers, fietsers en OV-mensen ook zeker omzet genereren. Het blijft interessant om te zien hoeveel mensen denken dat gratis parkeren een prachtig middel is om een winkelgebied aantrekkelijk te maken. Vol vuur legde Mingardo aan de zaal uit dat deze aanname toch echt niet klopt.

Tim van Huffelen en Guido Scheerder van Goudappel Coffeng bespraken de Vitaliteitsbenchmark Centrumgebieden 2019. Aan de hand van in totaal 20 indicatoren worden centra in beeld gebracht, geordend in de categorieën. Bereikbaarheid is daar één van. Daarin worden factoren als parkeerbeleid, ov-voorzieningen en hoe groot de loopafstanden zijn van een centrum gemeten. Maar ook hoeveel vertraging je met een auto hebt op zaterdagmiddag ten opzichte van ’s nachts als het rustig is. “Een stad als Maastricht is een grote stijger ten opzichte van de benchmark van 2017 als het gaat om bereikbaarheid”, zegt Van Huffelen tijdens de sessie. “Dat komt vooral omdat er meer ruimte voor fietsers is en de autobereikbaarheid is verbeterd door de A2-tunnel.” In steden als Dronten en Drachten heb je op zaterdagen de minste oponthoud als je met de auto naar het centrum gaat.  

Is het verstandig dat de overheid het gebruik van de zelfrijdende auto stimuleert, vroeg Johan Tol van de Branchegroep Parkeerexploitanten zich hardop af. “Uiteindelijk is de zelfrijdende auto een concurrent voor het openbaar vervoer. Het is nu al pijnlijk te zien hoeveel auto’s er door een stad rijden. Het lijkt mij daarom niet wenselijk dat de overheid het gebruik stimuleert.” Daar dacht één van de bezoekers van de sessie toch anders over. “Zelfrijdende auto’s nemen minder ruimte in beslag omdat ze dichter op elkaar kunnen rijden. Dus ik vind het prima dat de overheid het gebruik van zelfrijdende auto’s stimuleert.”