MaaS-pilot regio Eindhoven draait om duurzaamheid

vrijdag 21 juni 2019
timer 3 min
De MaaS-pilot in de regio Eindhoven staat vooral in het teken van duurzaam vervoer. Medewerkers van de gemeente en van ASML doen mee aan de pilot. “We willen dat al het zakelijk vervoer van gemeentemedewerkers in 2025 emissieloos is”, zegt projectleider Mariska Slots van de gemeente Eindhoven.

De aanbesteding voor de MaaS-pilot is inmiddels in volle gang. “Er hebben tien partijen zich ingeschreven voor de pilot. Wij hebben er vervolgens vijf uitgekozen die nu mee gaan dingen naar de aanbesteding. We hopen eind september te kunnen melden welke partij het geworden is”, aldus Slots.

Belangrijk voor de Eindhovense pilot is dat er snel opgeschaald kan worden. “De pilot start met de gemeente en ASML als deelnemers. Brainport Smart Mobility speelt een belangrijke rol in de opschaling naar andere werkgevers in de regio Zuid Oost Brabant. Er is veel interesse vanuit kleine en grote werkgevers en gemeenten." Slots geeft aan dat opschaling ook een criteria is die wordt beoordeeld in de aanbesteding. De MaaS-dienst moet uiteindelijk 1 januari 2020 draaiend zijn. “We hopen in oktober te kunnen beginnen met de implementatiefase.” Slots zegt dat partijen die meedingen naar de aanbesteding gevraagd zijn hoe lang het duurt om een MaaS-dienst op te leveren. “De waarheid ligt waarschijnlijk in de midden, maar de één zegt morgen en de ander over zes maanden.”

Interstedelijke parkeervergunning

Duurzaam betekent meer gebruik maken van ov, lopen, fiets maar ook elektrische deelvoertuigen zoals deelauto’s. We kijken ook verder dan alleen Eindhoven. “Zo zijn we samen met de G4 Steden aan het bekijken of we één interstedelijke parkeervergunning kunnen ontwikkelen voor schone deelauto’s. Het moet dus mogelijk worden om met één vergunning te kunnen parkeren in de vijf grote Nederlandse steden. Dit zou het gebruik van een deelauto aantrekkelijker moeten maken. Het is van belang dat de gebruiker uiteindelijk de deelauto ook kan parkeren of achterlaten in andere gemeenten. Vanzelfsprekend moet daar dan laadinfrastructuur aanwezig zijn.”

Slots is duidelijk wanneer de proef voor haar geslaagd is. “Als de gebruikers de MaaS-dienst als meerwaarde zien. Het mooiste zou zijn als medewerkers ook privé de MaaS-app gaan gebruiken.” Tot die tijd is vooral draagvlak creëren belangrijk. “Daar zijn we een jaar geleden al mee begonnen. Maar is uiteindelijk ook een aandachtspunt voor de partij die de aanbesteding wint. Hoe zorgen we ervoor dat werknemers de dienst omarmen? Dat gebeurt pas als er een efficiënte en gebruiksvriendelijk product wordt opgeleverd, waarbij de gebruiker de beschikking heeft tot een breed en dekkend aanbod aan vervoersmogelijkheden.”

Het hele artikel over de MaaS-pilots in Amsterdam en Eindhoven verschijnt in PARKEER24 nummer 3, thema parkeren en MaaS. Wil je het digitale magazine ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief