Minder bouw bij ov-locaties door strenge parkeernorm

maandag 8 mei 2017
timer 2 min
Gemeenten hanteren vaak een te strenge parkeernorm bij locaties die goed bereikbaar zijn met het ov. Daardoor worden nieuwbouwprojecten op kleinere schaal, vertraagd of soms zelfs helemaal niet uitgevoerd, blijkt uit een analyse van de provincie Zuid-Holland.

Onderzoeksbureau REBEL deed onderzoek bij acht gemeentelijke projecten, met de vraag waarom binnenstedelijke woningproductie achterblijft bij de vraag. Bij vijf projecten blijkt de gestelde parkeernorm een belangrijke oorzaak voor het achterblijven van de binnenstedelijke woningbouw.


De strenge parkeernorm leidt zelfs tot 20 procent minder nieuwe woningen, constateerde het onderzoeksbureau. Sommige projecten werden enkel vertraagd, anderen werden helemaal gecanceld. Het ging steeds om plekken die goed met het ov te bereiken zijn, maar waar het aantal verplichte parkeerplaatsen tot minder bouw leidde.


Lees ook: Parkeernorm vertraagt woningbouwprojecten structureel


De gehanteerde parkeernormen zijn vaak vertalingen van de CROW-richtlijn voor parkeren. "In de praktijk zie je dat die richtlijn tot norm wordt verheven, terwijl het CROW pleit voor maatwerk. Maar dat laten gemeenten vaak na", zegt Barend Jansen van de provincie Zuid-Holland.


Door onnodig hoge parkeernormen moeten er te veel onrendabele parkeerplaatsen worden aangelegd, constateert de provincie. Dat kan leiden tot een neerwaartse spiraal van minder verstedelijking, congestie en minder rendabel ov. Daarom roept provincie Zuid-Holland de gemeenten op tot meer maatwerk.


Lees het volledige artikel op OV-magazine (+).

Een streng gehanteerde parkeernorm leidt tot minder bouw bij ov-locaties.