Nieuwe tool berekent aantal laadpunten in een nieuwbouwwijk

donderdag 14 maart 2019
timer 2 min
Hoeveel laadpunten zijn er nodig in een nieuwbouwwijk? Deze vraag kregen adviesbureau Over Morgen en EVConsult van netbeheerder Enpuls. De uitkomst is een nieuwe tool voor gemeenten en ontwikkelaars om de toekomstige behoefte aan laadinfrastructuur voor elektrische auto's te berekenen. Uiteindelijk kan deze informatie meegenomen worden in het ontwerp van een nieuwbouwwijk.

Laadinfrastructuur aanleggen in een bestaande wijk is niet altijd makkelijk, omdat je te maken hebt met de bestaande ruimtelijke beperkingen en infrastructuur. In een nieuwbouwwijk kan in de ontwerpfase al rekening gehouden worden met duurzame mobiliteit en de behoeften van de elektrische rijder. “De nieuwe tool die we hebben ontwikkeld, is enerzijds gebaseerd op de parkeernorm in het gebied en anderzijds op de woonspecificaties”, zegt Florian Sloots, namens Over Morgen betrokken bij de EV-Prognose Atlas Nieuwbouwwijken zoals de tool heet.

Verschillende cijfers combineren

Woningtype, de kosten van de huizen, in combinatie met het autobezit zijn een goede voorspeller voor het aandeel van elektrische voertuigen in de wijk, zo zegt Sloots. Deze informatie wordt gecombineerd met de Kencijfers Openbare Laadinfrastructuur Elektrisch Vervoer en de groei van elektrisch vervoer in Nederland volgens het SparkCity Model. “Aan de hand van woningtype wordt bepaald of mensen de mogelijkheid hebben om op eigen terrein een elektrische auto op te laden”, vertelt Sloots. Daarnaast kunnen sociale factoren in een wijk, zoals het inkomen van de inwoners, een rol spelen in het aantal laadpunten. “Niet iedereen kan de nog steeds wat duurdere elektrische auto betalen.” Gemeenten kunnen, nadat ze allerlei gegevens hebben ingevoerd in de EV-Prognose Atlas, uitlezen hoeveel laadpalen wenselijk zijn in de openbare ruimte.

Testperiode

De nieuwe tool is de laatste maanden getest door twee gemeenten. Eén daarvan is de Drentse gemeente Noordenveld. Sloots: “Ze zijn zeer enthousiast en hebben er kritisch naar gekeken. In de definitieve versie hebben we veranderingen doorgevoerd op basis van de verbeterpunten van de gemeente. Zo hebben we de parkeernormen flexibeler gemaakt. Nu kunnen gemeenten deze zelf invullen.” 

Bezig met het inrichten van een nieuwbouwwijk? Lees meer informatie over de EV-Prognose Atlas.