Noodsituatie vliegtuig; passagiers met een VR-bril merken niks

maandag 3 september 2018
timer 2 min
De KLM en het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) hebben de gevolgen onderzocht van het gebruik van een virtual reality bril door passagiers. Onderdelen als veiligheid, service aan boord, beleving en comfort kwamen aan bod. Opvallendste uitkomst; VR-brildragers waren zich tijdens 'rapid decompression' vlucht niet bewust van de noodsituatie omdat ze helemaal opgingen in hun virtuele wereld.

In de cabinesimulator van KLM op Schiphol-Oost werden in twee dagen tijd drie scenario’s gevlogen. Van de proefpersonen kreeg twee-derde een VR-bril met een presentatie waarmee ze virtueel door Schiphol lopen. De andere deelnemers kregen dezelfde situatie te zien op een smartphone of tablet.

Moeite met contact maken

Tijdens het eerste scenario, een rustige vlucht, bleek dat het cabinepersoneel meer moeite had om contact te maken met de 'brildragers'. Na een vlucht met turbulentie, werd als laatste een rapid decompression vlucht nagebootst. Er flikkerden overal lampen, de zuurstofmaskers vielen uit het plafond en de bemanningsleden schreeuwden instructies. De VR-brildragers waren zich niet bewust van de noodsituatie, omdat ze opgingen in hun virtuele wereld.

Video-opnamen

Tijdens de proef werden er video-opnamen gemaakt om te zien hoe de proefpersonen reageren op bepaalde situaties. Daarnaast moesten de ‘passagiers’ na afloop van ieder scenario een vragenlijst invullen.

Hoewel de resultaten nog uitgewerkt moeten worden, werd het vermoeden van de onderzoekers bevestigd; het dragen van een VR-bril is van invloed op de communicatie tussen passagiers en bemanning. Dat bemoeilijkt mogelijk een goede service aan bood. De definitieve resultaten worden in het najaar verwacht.