Onderzoek draadloos laden biedt perspectief

dinsdag 10 oktober 2017
timer 2 min
Draadloos laden, ook wel inductieladen genoemd, is een veelbelovende techniek, maar verdient wel verdere uitwerking om echt toepasbaar te worden. Dat is de conclusie uit onderzoek van de gemeente Rotterdam. Daarom nodigt de gemeente andere marktpartijen uit om verbetervoorstellen te doen.

In de periode augustus 2015 tot juni 2017 liet de gemeente Rotterdam het onderzoek uitvoeren door Engie. “Wij hebben in de praktijk getest wat er bij komt kijken als verschillende typen auto’s op één systeem laden”, vertelt Lutske Lindeman, programma-manager Rotterdam Elektrisch. “De veelbesproken efficiëntie laat goede resultaten zien. Een verlies van minder dan tien procent is goed mogelijk.”

Aantrekkelijker straatbeeld

Maar ook andere resultaten zijn veelbelovend. Zo is het ook interessant, omdat geen gebruik gemaakt hoeft te worden van kabels om auto’s in te pluggen en oogt het ook goed in het straatbeeld. Lindeman: “De laadsystemen zijn verzonken in de grond, waardoor minder objecten op straat staan. Dat maakt het straatbeeld aantrekkelijker”.

Vervolgonderzoek

Ondanks de looptijd van het onderzoek zijn niet alle vragen beantwoord. In mogelijk vervolgonderzoek moet worden gekeken naar de impact van draadloos laden op het elektriciteitsnet, het verkleinen van systeemcomponenten voor inpassing in de publieke ruimte en het verbinden van een draadloos systeem aan bestaande beheersystemen voor publieke laadpalen.


Omdat verdere ontwikkeling op dit gebied van belang is, deelt de gemeente de onderzoeksresultaten. “Op deze manier hopen wij meer te leren van elkaars bevindingen, zodat de overgang naar zero-emissierijden kan worden versneld”, laat Lutske Lindeman weten.

 

Download hier het Engelstalige onderzoek.

Inductieladen

Om draadloos laden mogelijk te maken, zijn twee magnetische spoelen nodig waartussen energieoverdracht plaatsvindt. Een van de spoelen zit in de grond en is aangesloten op een stroombron. De andere spoel is aangebracht in het voertuig en is aangesloten op het laadsysteem en de autobatterij. Via een magnetisch veld tussen de twee spoelen wordt energie overgedragen van de spoel in de grond naar de spoel in de auto. Meer hierover in het kennisdocument uit 2016.