Overijssel bereidt ISA-proef voor

dinsdag 21 mei 2019
timer 2 min
De provincie Overijssel werkt samen met V-Tron uit Deventer aan Intelligente Snelheid Assistentie (ISA). Het systeem kan in auto's worden ingebouwd. De proeven starten in de tweede helft van dit jaar.
De proeven starten in de tweede helft van 2019 en duren tot eind 2020. Onderzoeksinstituut TNO zal de effecten meten en onderzoeken. Behalve de provincie sluiten ook de gemeenten Ede, Tilburg en Helmond en de provincie Noord-Holland zich aan bij de proef met ISA.
 

Innovatie dat levens redt

ISA is een aanvulling op andere verkeersveiligheidsmaatregelen zoals campagnes en veiligere weginrichting. Gedeputeerde Bert Boerman (mobiliteit): “Ook innovaties in voertuigen kunnen levens redden en ongevallen voorkomen. Met ISA verhogen wij de attentie bij verkeersdeelnemers voor goed verkeersgedrag. Daarom stimuleren wij ondernemers om met vernieuwende ideeën te komen en bieden ruimte in onze provincie om die in de praktijk op technische en economische haalbaarheid te toetsen.”
 
Intelligente Snelheids Assistentie zorgt er voor dat de auto 'weet' wat de geldende maximumsnelheid ter plaatse is en moet de bestuurder helpen zich hieraan te houden. Hiervoor wordt techniek in de auto gecombineerd met cameragegevens, GPS-informatie en eventueel informatie afkomstig uit de on-board unit of de smartphone. Ook is ISA gekoppeld aan een beloningsapp. De bestuurder krijgt visuele en auditieve signalen die waarschuwen bij overschrijding van de maximumsnelheid. Ook geeft het systeem voelbare weerstand op het gaspedaal bij te hard rijden. Mocht het nodig zijn, bijvoorbeeld bij veilig inhalen, kan de bestuurder het systeem wel overrulen.
 

Europese wetgeving

De Europese Commissie wil een aantal ADAS-systemen verplicht stellen vanaf 2023. ISA is een van deze systemen. Provincie Overijssel wil deze techniek niet alleen voor nieuwe voertuigen beschikbaar hebben. Daarom ontwikkelt provincie Overijssel, vooruitlopend op Europese wetgeving, samen met V-Tron een ISA-instrument dat ook in oudere auto’s werkt.
 

Gefaseerde aanpak

Tot de zomer werkt V-Tron aan de ontwikkeling van het instrument en vindt er een kleinschalige test plaats met gebruikers van de samenwerkingspartners. Daarna volgt een besluit over de wijze van uitvoering van de praktijkproef. Doel is om bij minimaal 150 voertuigen ISA in te bouwen en tot eind 2020 te testen.
 
Lees ook dit artikel waarin Wim Vossebelt (V-Tron) aan het woord komt.