Pilot met wisselfiets in Amsterdam

vrijdag 16 augustus 2019
timer 3 min
De grootste treinstations in Nederland hebben moeite om voldoende parkeergelegenheid voor fietsen te bieden. Mobycon heeft een nieuw concept ontwikkeld voor het delen van fietsen: de wisselfiets. In Amsterdam start een proef met dit nieuwe concept.

Terwijl de meeste centrale stations duizenden fietsparkeerplekken hebben, en er nog duizenden worden gebouwd, lijkt de vraag onverzadigbaar. Net als bij auto-infrastructuur lijkt het bouwen van fietsenstallingen de vraag te stimuleren. Tot dusverre werd dit als een fantastisch probleem gezien, waarbij de regering miljoenen euro's investeerde in mooie ondergrondse parkeergarages. Het toppunt van dit beleid is de grootste fietsenstalling ter wereld in Utrecht, met meer dan 12.000 fietsen. 

Parkeerdruk verminderen

Als een proactieve maatregel om de parkeerdruk te verminderen, heeft Mobycon een nieuw concept voor het delen van fietsen ontwikkeld: de wisselfiets. In Amsterdam wordt in september gestart met een proef. Tijdens deze pilot kunnen mensen die in Amsterdam wonen en degenen die per trein naar de stad komen voor bijvoorbeeld werk of studie zich registreren om deel te nemen. De deelname is gratis en de proef duurt een half jaar. Amsterdammers ruilen hun fiets in voor een fiets die door de stad wordt verstrekt. Deze fiets, uitgerust met een Bluetooth-slot, wordt vervolgens geparkeerd op een aangewezen plek in de ondergrondse garage, die alleen beschikbaar is voor geregistreerde deelnemers.

De inwoners van Amsterdam brengen de geleverde fiets 's ochtends op het station af. De forens neemt vanaf het station de fiets mee naar hun bestemming. De fietsen worden vervolgens aan het einde van de dag teruggebracht naar de daarvoor bestemde fietsparkeerplaatsen. De Amsterdammers nemen vervolgens 's avonds de fiets weer mee naar huis. Het gebruik van één fiets voor zowel eerste als laatste kilometers van een reis, kan de parkeerdruk op stations sterk verminderen.

Kwalitatieve combinatie

De wisselfiets combineert de eenvoud van de populaire OV-fiets met de groeiende populariteit van Swapfiets. Het biedt de deelnemers altijd een functionerende fiets en het biedt een gegarandeerde plaats in de stationsstallingen. “We hopen dat dit de kwaliteit van de combinatiereis tussen fiets en trein verder zal verbeteren en tegelijkertijd de (financiële) last van het aanbieden van meer en meer gratis parkeren op toplocaties zal verminderen”, zo zeggen ze bij Mobycon.

In het komende magazine zal Folkert Piersma, projectmanager fietsparkeren bij ProRail, ingaan op de innovaties van fietsparkeren op stations. Ook hij vertelt over het principe van de wisselfiets. Wil je het magazine gratis ontvangen in je emailbox? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.