ProRail start proef met afwijkend fietsenrek

maandag 13 januari 2020
timer 3 min
ProRail en NS testen een afwijkend fietsenrek dat geschikt is voor bijzondere fietsen, bijvoorbeeld fietsen met een krat of een kinderzitje. De fietsenrekken worden in Zwolle, Zutphen en Deventer getest.

Gemiddeld is 15 tot 20 procent van de fietsen bij een fietsenstalling afwijkend. Dit gaat dan om fietsen met een kinderzitje of een krat. Driewielers en grote bakfietsen zijn ‘buitenmodelfietsen’ en vallen in een andere categorie. In veel stallingen wordt voor dit soort fietsen al een maatwerkoplossing geboden.

Zutphen, Deventer en Zwolle

De nieuwe fietsenrekken worden getest in de bemenste stallingen in Zutphen en Deventer en in de onbewaakte stalling aan de zuidzijde van station Zwolle. Voorjaar 2020 wordt de proef uitgebreid met de onbewaakte stalling bij Utrecht Terwijde. ProRail en NS onderzoeken of de reizigers de nieuwe stallingen weten te vinden en goed gebruiken. De proef duurt in eerste instantie een half jaar. Omdat ProRail de afwijkende fietsen wel wil faciliteren, maar niet stimuleren, komen de nieuwe rekken niet op A-locaties in de stallingen. De fietsenrekken zijn door middel van een pictogram op de bewegwijzeringen in de stallingen en door middel van blauwe markeringsstroken te vinden. 

Impact

De  fietsenrekken zijn dan aan verandering onderhevig. Folkert Piersma, projectmanager Fietsparkeren bij ProRail: “Dat komt met name doordat er steeds meer soorten fietsen bijkomen.“We zijn steeds meer aan het faciliteren voor fietsen met bijvoorbeeld een krat, schermen of een kinderzitje en voor bakfietsen. Die passen minder goed in onze stallingen en de omvang van deze fietsen neemt toe. We gaan deze fietsen nu meer ruimte bieden en kijken wat vervolgens de impact is.” Een mogelijk gevolg kan zijn dat gebruikers de ‘normale’ stallingen gewoon blijven gebruiken. “We zullen fietsers dus moeten aanmoedigen om de speciale plekken te gebruiken. We gaan nu in vier stallingen een proef beginnen om te kijken of het werkt en hoe de stallingen gebruikt worden. Ook willen we bekijken welke middelen zoals verwijzingen met borden en aansturing door de beheerder er nodig zijn om het goed te laten werken. We zullen de uitkomsten ook delen met het ministerie. Mocht het een succes worden, moeten we misschien de landelijke fietsparkeernormen op stations hierop aanpassen.” Piersma erkent dat een aangepaste stalling wel indruist tegen de principes van ProRail. “Over het algemeen zeggen we: zoveel mogelijk fietsen op de beschikbare ruimte. Aan de andere kant faciliteren wij ook. Vanuit die gedachte is het goed dat we nu ruimte creëren voor bakfietsen en dergelijke.”