Schiphol-group: 126,5 miljoen euro omzet uit parkeren

maandag 29 april 2019
timer 2 min
Schiphol-group, dat naast Schiphol bestaat uit de luchthavens Rotterdam en Eindhoven, heeft in 2018 126,5 miljoen euro opgehaald uit parkeertarieven.

De stijging is vooral te danken aan goede cijfers uit Eindhoven en Rotterdam. Op deze twee luchthavens waren niet alleen de bezoekersaantallen hoger, maar zijn ook de parkeertarieven gestegen. De parkeeromzet op Schiphol daalde juist met 1,6 miljoen euro. Dit komt door sloop-, uitbreidings- en renovatiewerkzaamheden. De parkeeromzet voor de hele Schiphol-group steeg met 1 miljoen euro. 

Sluiting P3

De daling bij Schiphol is te verklaren door de sloop van parkeergarage P2 eind 2017 en de sluiting van Lang Parkeren P3 gedurende drie maanden. In maart opende P3 weer, nu met plek voor 5000 auto's in plaats van 2650. Dankzij de verbouwingen is de capacteit van Schiphol met bijna tien procent gestegen tot ruim 25.000 parkeerplekken. De inkomsten uit Basic Parking en Valet Parking stijgen, en in 2020 behoort Lelystad ook tot de portfolio van Schiphol Group. Daarmee is het te verwachten dat de parkeeromzet in 2019 en verder wederom zal stijgen. 

Eindhoven duurder dan Schiphol

Eindhoven en Rotterdam zijn duurder geworden in vergelijking met een jaar eerder. Op Eindhoven Airport kost een week parkeren nu 67,65 euro, een stijging van 21 procent. Daarmee is Eindhoven nu duurder dan Schiphol, waar een week parkeren 67,50 euro kost. Een week parkeren bij Rotterdam kost nu 58,50 euro, een stijging van 12,5 procent. Parkeren bij Schiphol werd juist goedkoper, een daling van 5 euro voor drie dagen en 2,50 euro voor acht dagen. Desalniettemin is Schiphol nog wel een van de duurste luchthavens wat betreft parkeren.