TomTom en Elektrobit onthullen kaart voor geautomatiseerd rijden

dinsdag 12 maart 2019
timer 2 min
TomTom en Elektrobit hebben de eerste kaart voor geautomatiseerd rijden aangekondig, Horizon. De kaart helpt voertuigen om een nauwkeurig beeld te vormen van de weg. Hiermee worden de veiligheid en het comfort van de automobilist verbeterd.

Door de nieuwste TomTom HD kaarten te streamen via TomTom AutoStream, aangedreven door Elektrobit's "EB robinos Predictor" software die aan boord beschikbaar is, richt de HD kaart horizon zich op voertuigen met een Society of Automotive Engineers (SAE) Automation Level van 2 of hoger. Het voldoet aan het Advanced Driver Assistance Systems Interface Specification (ADASIS) v3 protocol van de auto-industrie.

Veiligere en comfortabelere rit

"Pas een jaar geleden hebben we samen met Elektrobit de intentie aangekondigd om een eenvoudig te implementeren HD kaart horizon te ontwikkelen voor voertuigen met bestuurdersassistentie en een hogere mate van automatisering. Nu maken we het waar, waardoor het product beschikbaar wordt voor autofabrikanten en hun technologische partners”, aldus Willem Strijbosch, hoofd Autonoom Rijden binnen TomTom. "EB robinos Predictor levert zeer nauwkeurige en actuele informatie over de weg waarop het voertuig zich bevindt", aldus Michael Reichel, hoofd Product Management geautomatiseerd rijden bij Elektrobit. "Voertuigen en chauffeurs hebben veel baat bij informatie buiten het bereik van de sensorhorizon voor een veiligere en comfortabelere rit.”

Twee manieren

“Je kan op twee manieren een auto automatisch maken. De auto weet de weg: Dit gebeurt met de HD maps zodat we op de centimeter nauwkeurig weten waar alles zit. De auto ziet de weg en het verkeer. Dit is waar alle sensoren voor zijn. Uiteindelijke hebben we allebei nodig om de belofte waar te maken”, aldus Laurens Lapré, Consulting Expert Transport, Post and Logistics van CGI. “Juist in de EU biedt een kaart model veel voordelen. Er zijn veel complexe zaken op kruispunten die je niet kan zien en waar onze huidige kaarten niet goed genoeg zijn voor automatisch rijden.Hoe eerder van te voren, en hoe nauwkeuriger we weten wat er op ons afkomt, des te eerder kunnen we maatregelen nemen en des te veiliger is de automatische auto.”