Veiliger fietsen met een groene strook

dinsdag 22 november 2016
timer 2 min
Op een fietspad tussen de A2 en Esch in de gemeente Haaren (NB) heeft Van Rens mobiliteit maandag 21 november reflecterende fietsstrookmarkeringen aangebracht. In het midden van het pad ligt nu een groene strook, voor bijvoorbeeld e-bikers en wielrenners. Het moet de veiligheid vergroten.

Uit onderzoek van het SWOV blijkt, dat veel ongevallen voortkomen uit snelheidsverschillen tussen fietsers. “Door de markeringen aan te brengen, gaan fietsers automatisch dichter op de berm fietsen”, vertelt verkeerskundige Maurice Veltrop van Van Rens mobiliteit. Zo hebben de bestuurders van e-bikes en wielrenners meer ruimte om in te halen, waarvoor de groene strook is bedoeld.

Nieuwe normering

Veltrop wil hiermee aantonen, dat bestaande fietspaden ook veiliger kunnen worden gemaakt. “Voor nieuwe fietspaden bestaat een veilige normering, maar voor al bestaande fietspaden nog niet”, legt hij uit.

 

Bestaande fietspaden in bijvoorbeeld binnensteden, kunnen vaak niet voldoen aan die normen van nieuwe fietspaden. “Nieuwe paden worden bijvoorbeeld op 4 meter breedte ontworpen, maar daar is in de binnenstad van Amsterdam geen ruimte voor”, aldus de verkeerskundige.

Pilot

Of deze aanpassingen ook bijdragen aan minder fietsongelukken op bestaande fietspaden, moet de toekomst uitwijzen. Gemeente Haaren heeft deze fietsstrook ter beschikking gesteld aan Van Rens mobiliteit bij wijze van proef, die tot voorjaar 2017 duurt.

 

“Als we veel positieve geluiden terugkrijgen, willen we de effecten gaan visualiseren om andere gemeenten te laten zien wat er mogelijk is”, besluit Veltrop. Hij verwacht die resultaten in mei 2017 te kunnen aantonen.