VerkeersGedragDag 2016: veel kennis verzameld, en nu?

maandag 11 april 2016
timer 3 min
“Hoe komt het dat de verkeerspsychologische kennis die er is nog niet optimaal wordt toegepast?”, vraagt verkeerspyscholoog Cees Wildervanck tijdens de openingspresentatie van de VerkeersGedragDag, woensdag 6 april bij Loendersloot Advies in het Dutch Bicycle Centre in Nijmegen. Een vraag die gedurende de dag meerdere malen werd gesteld. Projecten, onderzoeken, inzichten en ideeën over verkeer en gedrag zijn er, zo bleek uit alle presentaties, maar hoe nu verder?

Thema van deze zevende editie van de VerkeersGedragDag was ‘De wonderen de wereld in: 7 jaar ervaring met gedrag. Waar gaan we heen met de fiets, (benen)wagen, OV, en in welke infrastructuur?’. Een thema dat de vraag ‘Hoe nu verder?’ onderstreept.

 

Stroomopwaarts gaan

Tijdens de opening stelt Wildervanck dat de verkeerspsychologische kennis er is, maar dat de toepassing nog te wensen overlaat. Dit gevoel wordt gedeeld: uit de zaal komt naar voren dat verkeerspsychologen vaak pas bij het proces worden betrokken wanneer er problemen zijn. En dan moet er een oplossing worden bedacht binnen de al bestaande, ontworpen infrastructuur.

 

Volgens Wildervanck legt dat nog maar weer de nadruk op het belang “om met de verkeerspsychologie stroomopwaarts te gaan en te zorgen dat we vanaf het begin al worden betrokken bij het ontwerpproces.”

 

Twijfelaars

Naast de kennis die er is, ook vragen over welke kennis nog ontbreekt. Kim Ruijs (XTNT) vertelt over het e-book ‘Change is Cool – Inzichten uit fietsstimuleringsprojecten’ en licht twee projecten uit: ‘Fluitend naar je werk’ en ‘B-riders’. Ze vraagt aan het publiek: “Er is veel kennis opgedaan, maar waar is nog behoefte aan?”

 

Vragen worden gesteld: “Hoeveel bedrijven betalen nu daadwerkelijk kilometervergoeding – 19 cent per kilometer – aan fietsers, die vaak niet weten dat die mogelijkheid bestaat?” en “Wie zijn de twijfelaars die nét niet meedoen aan deze projecten en wat kun je doen om hen over te halen?”

 

En nu?

Het fietsstimuleringsproject ‘B-riders’ komt terug tijdens de ‘Pitches van de posters’. Negen posters worden kort toegelicht en kunnen uitgebreid worden bekeken in de pauzes. Posters over projecten, onderzoeken en inzichten, zoals ‘Hoe big data analytics kan zorgen voor minder geklaag op feestjes’ en ‘Te gast in Oud-Alblas; bewoners ontvangen sluipverkeer als gasten via storytelling-campagne’.

 

Op de poster over B-riders staat de vraag: ‘B-Riders Brabant: succesvolle pilot, en hoe nu verder?’.

 

Kennis delen, verspreiden én gebruiken

Ilse Harms (Connecting Mobility) gaat op deze 'hoe-nu-verder'-vraag in tijdens haar presentatie over ‘ITS Ronde tafel Human Behaviour: gedrag in de wondere wereld van ITS’. Tijdens deze ITS Ronde tafel wordt alle aanwezige en beschikbare kennis en informatie over ‘human behaviour’ op Smart Mobility-gebied gedeeld.

 

Ze doet de volgende oproep: “Deel informatie en kennis over projecten, zodat we samen kunnen werken aan deze kennisverbreding. En die kennis moet niet alleen worden gedeeld en verspreid, maar ook worden gebruikt.”

 

Meer informatie: www.deVerkeersGedragDag.nl

Voorzitter van het VerkeersGedragDag-bestuur Karel Brookhuis en dagvoorzitter Miranda Thüsh sluiten de dag af