'Vormgeven aan Smart Mobility met innovatieve parkeerdetectie'

vrijdag 11 januari 2019
timer 4 min
Trends worden door de Roelofs-ingenieurs herleid uit wensen en behoeftes die leven bij overheden en organisaties, zij springen daar actief op in. Nóg meer meten en weten is altijd hun uitgangspunt. Vorig jaar beschreef Tim Adema een slim drone-onderzoekssysteem ten behoeve van verkeerstechniek. Recent bracht Roelofs een slimme vorm van parkeerplaatsdetectie in stelling.

Adema: “We signaleerden behoefte en vraag naar méér informatie over wat er zich afspeelt op individuele parkeerplekken, dan alleen via incidentele opnames. Daarnaast bestaat er een behoefte om boa’s, en daarmee handhaving, efficiënter in te zetten. En ten slotte signaleerden we de wens om parkeerterreinen beter te benutten en automobilisten nog slimmer te geleiden naar plekken die nog beschikbaar zijn.

Roelofs’ oplossing is een smart parkeerdetectiesysteem dat van bovenaf parkeerplekken in de openbare ruimte 24/7 met vaste camera’s registreert en analyseert. Het systeem kan zowel voor specifiek onderzoek worden ingezet, tijdens een bepaalde periode, als structureel.


Tim Adema

“De techniek, die tevens wordt gebruikt voor ons verkeersonderzoek met drones, die we vorig jaar introduceerden”, vervolgt Adema, ”zetten we nu specifiek in ten behoeve van informatie over parkeerplekken in de openbare ruimte. Ook de software in de camera’s is dezelfde als die voor het drone-onderzoek. Elk parkeerplekje wordt ‘getracked’ waarna verschillende analyses kunnen worden gedaan.”

Intelligent systeem

De slimme software in de camera ‘leest’ en kalibreert het parkeerterrein. Het detecteert zelf de verschillende parkeervakjes en het gedrag op die vakjes. “Het systeem is zo intelligent dat het zichzelf leert te analyseren”, zegt Adema enthousiast. Na twee tot drie weken ‘smart detectie’ kan het systeem de eerste betrouwbare analyses leveren voor beleid. Maar eerder al is de data toepasbaar voor parkeerverwijssystemen en voor handhaving. Het systeem ontlast boa’s doordat het vanuit de hoogte tot maximaal 400 plekken kan scannen. “Staat er bijvoorbeeld ergens een auto langer dan twee uur in een blauwe zone, dan geeft systeem een melding en kan de boa gericht actie ondernemen”, legt Adema uit.


De camera’s hangen meestal op 30 meter hoogte, ze zijn voorzien van infrarood en scannen de parkeeromgeving dus ook ‘s nachts. Het systeem kan niet worden toegepast in parkeergarages omdat de camera’s daar niet hoog genoeg kunnen hangen. Roelofs past het systeem sinds twee maanden toe in Nederland. Het is in het buitenland ontwikkeld en wordt nu in de Benelux op de markt gebracht.

“Dit detectiesysteem en de informatie die eruit komt kan gekoppeld worden aan de software van verkeerscentrales, gemeenten, leveranciers van parkeerdata, tot aan navigatiesystemen”, aldus Adema. In dat laatste geval zoekt het systeem een vrije parkeerplaats in de buurt. “Dat noem ik onderdeel zijn van mobility as a service.”

Uitwisselbare data

Natuurlijk zijn de data uit dit systeem uitwisselbaar met alle andere systemen, vervolgt Adema. “Anders zou het weinig nut hebben. Bovendien is het open data. Denkbare toepassingen zijn de koppeling aan een slagboom en het detecteren en analyseren van de verkeersbewegingen op de halen-en-brengen-parkeerplaatsen bij de vertrekhal van Schiphol. “Het systeem geeft een signaal als iemand er langer dan een kwartiertje staat.”

“Ons hogere doel”, zegt Adema, “is dat we toe willen naar smart oplossingen in de verkeerswereld. Meten is weten is ons uitgangspunt en daartoe bieden we nieuwe oplossingen voor verkeersonderzoek en mobiliteitsmaatregelen. Het doel is real time informatie te geven voor allerlei smart mobility-toepassingen. Wat ons in feite drijft is het ontdekken van witte vlekjes in onderzoeksland en die vrijgeven, ten behoeve van het efficiënt gebruik van de openbare ruimte.”

En wat presenteert Adema volgend jaar? “De dronetechniek gaat door, de parkeerdetectie is operationeel. Misschien iets op het gebied van verkeersveiligheid? Met het drone- en parkeerdetectiesysteem krijgen we zijdelings ook indicatoren die inzicht geven in de verkeersveiligheid op locaties. We zien soms dat het op bepaalde plekken vaker bijna misgaat. Een soort bijvangst van het detectiesysteem. Misschien gaan we dit verder onderzoeken en kijken of we er iets mee kunnen.”

Dit artikel is verschenen in het 
Trendboek MobiliteitLees ook: