Weesfietsen: van ongewenst obstakel naar duurzame oplossing

maandag 20 april 2015
timer 3 min
In Nederland zijn meer fietsen dan mensen. Van alle verplaatsingen in Nederland doen we een kwart op de fiets. Nederlanders fietsen samen dan ook zo´n 15 miljard kilometer per jaar. Veel mensen kiezen de fiets als vervoermiddel omdat het een gezonde en voordelige wijze van vervoer is. Daarnaast is de fietser bijna altijd sneller op de plaats van bestemming. In de grotere steden zijn fietsers gemiddeld zelfs 10 procent sneller dan automobilisten.

Fietsparkeren in steden

Eén van de grootste uitdagingen voor gemeenten is het parkeren van fietsen in steden. Met name bij stations en in de binnenstad zijn de grootste concentraties fietsen te vinden. Op deze locaties zijn én worden dan ook grote fietsenstallingen gerealiseerd. In deze openbare fietsenstallingen worden veel fietsen achtergelaten, de zogenaamde weesfietsen. Dit heeft als gevolg dat de praktische capaciteit van de fietsenstalling lager is dan begroot.


Weesfiets als verdienmodel

Veel weesfietsen worden door gemeenten verwijderd en opgeslagen tot de eigenaar de fiets tegen betaling komt ophalen. Maar er zijn ook legio fietsen die niet worden opgehaald en dit zijn veelal nog zeer bruikbare fietsen. Steeds meer gemeenten proberen het probleem met weesfietsen te gebruiken als een verdienmodel. De fietsen worden simpelweg opgeknapt en doorverkocht. Hierbij worden vaak mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt ingezet. Op deze manier wordt geïnvesteerd in duurzaamheid en arbeidsparticipatie, een unieke kans die door steeds meer gemeenten benut wordt.

 

BikeParkControl

BikeParkControl is een goed middel om weesfietsen op te sporen. De fietsplaatsen worden voorzien van een detectiesysteem die informatie draadloos naar een centrale database zendt. Vanuit de centrale database ziet de beheerder van de fietsenstalling waar fietsen geparkeerd staan en hoelang de fietsen geparkeerd staan. Op basis van deze informatie kan handhaving worden toegepast. De leverancier van het BikeParkControl systeem is Klaver Fietsparkeren uit Hoogeveen. Al 30 jaar richt Klaver zich uitsluitend op het parkeren van fietsen. Naast het leveren van het BikeParkControl systeem bieden zij een breed scala aan kwalitatief hoogwaardige fietsparkeersystemen, overkappingen en maatwerkoplossingen. Daarnaast is Klaver een veelgevraagd adviseur op het gebied van fietsparkeren en beschikt het bedrijf over eigen montageteams, productontwikkelaars en assemblagemedewerkers. Daardoor wordt de kwaliteit gewaarborgd en staat Klaver garant voor tevredenheid bij haar klanten.


Ook op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen is Klaver Fietsparkeren uniek als bedrijf. De bedrijfsvoering is op het hoogste niveau van de CO2-reductieladder en bij Klaver krijgen mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt de kans om onder professionele begeleiding deel te nemen aan het arbeidsproces. Minstens 20 procent van alle arbeidsuren binnen het bedrijf wordt besteed aan Social Return.

BikeParkControl is een goed middel om de weesfietsen op te sporen