Winnend ontwerp project P+R Hooggelegen A2

maandag 18 januari 2010
timer 2 min
Winnend ontwerp P+R Hooggelegen Het project P+R Hooggelegen in Utrecht is het winnende prijsvraagontwerp van KCAP in samenwerking met JHK Architecten voor park en ride voorzieningen aan de A2 Utrecht-Amsterdam, tussen Kantorenpark Papendorp en knooppunt Hooggelegen.
Winnend ontwerp project P+R Hooggelegen A2

De ontsluiting vindt plaats middels een nieuwe afrit van de A2 en een viaduct in aanbouw, dat het nieuwe gebied van Leidsche Rijn verbindt aan Utrecht.

Ontwerp


Opgetild boven maaiveld, steken de 10 en 8 verdiepingen hoge gebouwen uit boven het nieuwe viaduct en de geluidswal. De gebouwen naar het ontwerp van KCAP in samenwerking met JHK Architecten, hebben een driehoekige vorm en de gevels bestaan uit lichtbrons en zilverachtige geanodiseerde aluminium lamellen.

Op de tweede verdieping verbindt een overdekte looproute de twee gebouwen met elkaar, en vormt het de verbinding tussen de garage en de bushalte, de bezoeker leidend langs commerciële voorzieningen. De begane grond is in zijn geheel vrij gehouden voor de in- en uitritten, minibusjes, taxi's en Kiss & Ride.
\"binnekant.jpg\"
In het hart van beide parkeergarages openbaren zich grote open ruimten met bomen. De open gevels maken het mogelijk het energieverbruik tot het minimum te beperken. Zo wordt op een duurzame manier optimaal gebruik gemaakt van daglicht en natuurlijke ventilatie is gegarandeerd.
 

Het project zal, in opdracht van de Gemeente Utrecht, worden gerealiseerd in twee fasen, elk bestaand uit een gebouw van 31.000 m2 met elk 1.000 parkeerplaatsen. De oplevering van fase 1 is gepland in 2011, die van fase 2 tussen 2012 en 2015.

Verbreding A2


Door toename van het verkeer op de A2 zijn er de laatste jaren dagelijks lange files. Om het toenemende verkeer in de regio Utrecht op te vangen wordt de A2 tussen Maarssen en knooppunt Oudenrijn verbreed. Alle op- en afritten worden vernieuwd en er komt een landtunnel en een nieuw viaduct.


Project A2 Hooggelegen


De nieuwe aansluiting Hooggelegen verbindt de stad Utrecht met de A2. Tevens is dit het startpunt voor de aansluitende werkzaamheden die plaatsvinden aan de rotonde Hooggelegen en de Meernbrug. Deze oplossing is mede tot stand gekomen in overleg met de omwonenden. Via deze aansluiting kan het verkeer vanaf de A2 de stad Utrecht bereiken.

\"bij_snelweg.jpg\"Het project A2 Hooggelegen wordt uitgevoerd door een samenwerking in Alliantieachtig verband. Rijkswaterstaat en Trajectum Novum (aannemerspartijen Van Hattum en Blankevoort, Mourik Groot Ammers, Boskalis, KWS Infra en Vialis) zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor het ontwerp en de uitvoering van het project.

 

Lees verder

Samen ruimte maken voor fietsparkeren

7 jul om 10:24 uur
Om beter aan een veranderende marktvraag te kunnen voldoen, slaan BOERurban en Klaver Fietsparkeren de handen…
Lees verder »

Data heeft ook gevoel

3 jul om 10:47 uur
Parkeren is emotie! Keuzes over parkeerbeleid moet je niet maken op basis van emotie of onderbuikgevoel maar op…
Lees verder »

De Parkeermeneer: Data in tijden van Corona

3 jul om 09:44 uur
Het zijn rare tijden. Tenzij op korte termijn een vaccin wordt gevonden gaan die nog wel even duren. Het virus…
Lees verder »

Open parkeerdata belangrijk voor bereikbare en leefbare stad

30 jun om 09:45 uur
Het Servicehuis Parkeer- en Verblijfsrechten (SHPV) en het ministerie van IenW hebben de handen ineengeslagen om…
Lees verder »

Stelling: Open parkeerdata heeft pas waarde als deze (nagenoeg) volledig is en altijd accuraat.

29 jun om 15:22 uur
Applicatiebouwers zijn pas geïnteresseerd in parkeerdata als deze compleet is en betrouwbaar. Zonder deze…
Lees verder »

Diemen: scanauto voor parkeerschijfcontrole

29 jun om 12:46 uur
Vanaf 1 augustus gaat een scanauto van EPS de parkeercontrole in Diemen verzorgen, waarbij handhaving in…
Lees verder »

Speedgate as a Service als oplossing voor Schiphol Express

26 jun om 11:21 uur
Op het logistieke centrum van Schiphol Express is het een komen en gaan van vrachtwagens, die snel en eenvoudig…
Lees verder »

Heeft open parkeerdata pas waarde als deze volledig is en altijd accuraat?

25 jun om 22:39 uurtimer2 min
Applicatiebouwers zijn pas geïnteresseerd in parkeerdata als deze compleet is en betrouwbaar. Zonder deze…
Lees verder »