De Parkeermeneer: 'Kom uit de comfortzone, mijn liefste'

woensdag 18 september 2019
timer 2 min
Om de uitstoot van fijnstof omlaag te brengen willen gemeenten het autogebruik terugdringen. De milieuzone is daarbij de bekendste maatregel. Er zijn daarnaast gemeenten die verder gaan. De stad moet autoluwer worden. Ze zetten daarvoor twee maatregelen in. Het aanpassen van de verkeerscirculatie voorkomt doorgaans verkeer door de stad. De andere maatregel is het verhogen van de parkeertarieven.

Het is opvallend dat het beleid zich hierbij richt op, in P+R termen gesproken, het bestemmingsverkeer. Hogere parkeertarieven moeten leiden tot minder auto’s van bezoekers. Aan vervuiling bij de bron (lees: bewoners) doet men over het algemeen niets. Raar, want in de meeste gevallen is dit toch de grootste groep parkeerders in een stad.

Voor een deel van de automobilisten die overstappen op een ander vervoermiddel is de motor of scooter een alternatief. Dan kunnen ze op de stoep nog gratis parkeren ook.


Maar het meest opvallend is wellicht dat de parkeerbedrijven zich zo weinig laten horen buiten de vakmedia. Met de huidige stand der techniek zijn zij bij uitstek geschikt om doelgroep gericht te reguleren. Laat bewoners ook betalen naar gebruik! Laat motorfietsen ook betalen op basis van kenteken (of bekeur ze als ze op de stoep staan)! Voer betaald parkeren in voor scooters of zelfs fietsen! De wet maakt het mogelijk en de stand van de techniek nu ook.


De sector zou wat meer kunnen tonen wat ze in hun mars heeft. Niet alleen binnen het werkveld, maar juist daarbuiten. De politiek reageert tegenwoordig meer op wat er in de algemene media verschijnt, dan op een doorwrocht stuk in een vakblad. Het is niet alleen belangrijk dat de ambtenaar weet hoe het werkt, maar ook de wereld om hem heen heeft wat basiskennis nodig. Zwengel een discussie aan. Dat heeft waarschijnlijk voor de dag van morgen geen effect, maar tegen de tijd van de volgende verkiezingen wel.

Schrijft u de volgende parkeermeneer?

Wie is de parkeermeneer? Misschien ben jij het wel. Ook een bijdrage leveren? Wil je meer weten? Stuur een mail naar jwkerssies@acquirepublishing.nl. Publicatie vindt in overleg plaats waarbij anonimiteit gegarandeerd is.

 

Lees verder

I have a dream: parkeren na COVID-19

7 apr om 16:13 uur
Tijdens de coronacrisis laait ook de discussie over betaald parkeren weer op, constateert Ernst Bos van Spark.…
Lees verder »

‘De mobiliteitshub is meer dan de heilige graal’

7 apr om 10:32 uurtimer8 min
“De mobiliteitshub is geen doel, maar een middel om steden aantrekkelijker in te richten. Dat stelt Nick…
Lees verder »

Moeten gemeenten betaald parkeren tijdelijk afschaffen?

31 mrt om 12:07 uur
Je kon er op wachten: de vraag of in verband met de coronacrisis het betaald parkeren niet even kan worden…
Lees verder »

Utrecht krijgt regionale visie op parkeren

24 mrt om 01:00 uurtimer3 min
Vanuit de rijk- en regiosamenwerking, inclusief IenW, RWS en NS wordt gezamenlijk een start gemaakt om een…
Lees verder »

Gemeenten nemen maatregelen tegen coronavirus

22 mrt om 01:00 uurtimer2 min
Verschillende gemeenten in Nederland en België treffen maatregelen tegen het coronavirus. Na Amsterdam heeft nu…
Lees verder »

Zorgpersoneel mag gratis parkeren in Amsterdam

20 mrt om 01:00 uurtimer1 min
De gemeente Amsterdam voert vanwege de coronacrisis een aantal maatregelen in voor ondernemers en zorgpersoneel.…
Lees verder »

'Niet iedere parkeerlocatie wordt een volwaardige hub'

17 mrt om 01:00 uurtimer2 min
Leden van Het Parkeerpanel reageren ieder magazine op een vraagstelling. De vraag voor het komende magazine is:…
Lees verder »

Wanneer is een mobiliteitshub succesvol te noemen?

12 mrt om 01:00 uurtimer2 min
Leden van Het Parkeerpanel reageren ieder magazine op een vraagstelling. De vraag voor het komende magazine is:…
Lees verder »