'Ik zou gemeenten adviseren om geen forse kortingen te geven aan e-auto’s'

dinsdag 9 april 2019
timer 3 min
Een nieuw item in PARKEER24 is het parkeerpanel. In ieder magazine zullen zij reageren op een stelling. Voor de komende editie hebben we de stelling: Is het een goede ontwikkeling dat elektrische auto's vanaf 2021 korting krijgen op parkeertarieven? Giuliano Mingardo, onderzoeker aan de Erasmus Universiteit, geeft zijn mening op deze stelling.

Het moet voor gemeenten mogelijk zijn om tarieven te differentiëren op basis van emissies van de auto’s. Elektrische auto’s hoeven niet per se korting krijgen. Parkeren voor bijvoorbeeld diesel- of benzineauto’s kan ook duurder worden gemaakt. Dit gezegd hebbende, vind ik het zeker een goede ontwikkeling om twee reden:

  1. dit kan gemeenten helpen om meer differentiatie aan te brengen in hun parkeerbeleid; 
  2. het kan (een beetje) helpen de market share van elektrische auto’s te vergroten. 

Toch zijn er twee aspecten waar gemeenten goed over moeten nadenken. Ik zou gemeenten sterk adviseren om deze maatregel niet te gebruiken om forse kortingen te geven aan elektrische auto’s of, nog erger, gratis parkeren voor e-autos in te voeren. Behalve het feit dat goedkoper of gratis parkeren nooit een goed idee is, zijn er ook andere aspecten die een rol spelen zoals de sociale component van zo’n beleid: waarom zou de, zeer waarschijnlijke, rijke bestuurder van een Tesla minder moeten betalen dan iemand met een laag loon die een normale auto rijdt? Ook moet een gemeente zich realiseren dat in de toekomst het aantal elektrische auto's zal toenemen; ben je zeker dat je een goedkoper tarief wil hanteren voor steeds meer auto’s in de toekomst? Wat als er veel e-auto’s rond gaan rijden? Kun je het beleid eenvoudig veranderen? 


Giuliano Mingardo

Het tweede aspect is als meer EA’s in de stad rijden, dan moet de gemeente serieus nadenken over het laden van deze auto’s. Wil je dit op straat? Of in garages? Heeft de stad de juiste infrastructuur (grid)?

Digitaal magazine

Alle visies op deze stelling vanuit het Parkeerpanel verschijnen in PARKEER24 nummer 2, april 2019. Dit nummer, met als thema last mile en parkeren, wordt het eerste digitale magazine van PARKEER24. Meld je gratis aan voor de nieuwsbrief van PARKEER24 en ontvang het magazine in je mailbox.

Lees ook:
Is het een goede ontwikkeling dat e-auto's korting krijgen op parkeertarieven?
Differentiëren in parkeertarieven

'Voor het echte verschil is veel meer nodig'

 

 

Lees verder

Herontwikkeling historische Fenixloodsen

10 aug om 15:17 uur
Een uniek en historisch bouwwerk in Rotterdam: De Fenixloodsen. Wonen aan het water met een prachtig uitzicht, in…
Lees verder »

Utrecht verlaagt tarieven vier P+R-garages

23 jul om 10:34 uur
De gemeente Utrecht verlaagt per 1 september de tarieven van vier P+R-voorzieningen. Gebruikers kunnen hier voor 2…
Lees verder »

Rotterdamse parkeergarages krijgen 1000 slimme laadpalen

17 jul om 10:48 uur
De gemeente Rotterdam gaat de komende maanden al haar parkeergarages voorzien van in totaal 1000 slimme laadpalen…
Lees verder »

Waterdichte afwerking voor parkeerdek Zeist

9 jul om 10:01 uur
Het parkeerdek bij appartementencomplex Laan van Vollenhove in Zeist was al jaren in slechte staat, waarbij…
Lees verder »

Samen ruimte maken voor fietsparkeren

7 jul om 10:24 uur
Om beter aan een veranderende marktvraag te kunnen voldoen, slaan BOERurban en Klaver Fietsparkeren de handen…
Lees verder »

Data heeft ook gevoel

3 jul om 10:47 uur
Parkeren is emotie! Keuzes over parkeerbeleid moet je niet maken op basis van emotie of onderbuikgevoel maar op…
Lees verder »

Parkeerdata: meer kennis door meer data

3 jul om 10:42 uur
Binnen de wereld van parkeeronderzoeken is een duidelijke trend waarneembaar. Doordat met de huidige technieken…
Lees verder »

Nooit meer verdwalen in parkeergarages

3 jul om 10:30 uur
Parkeergarages moeten niet alleen veilig zijn, maar de gebruiker moet zich er ook echt veilig voelen. Gebruikers …
Lees verder »