Op de sofa bij de verkeerspsycholoog: smartphone

woensdag 9 mei 2018
timer 3 min
Verkeerspsychologen Emmely, Gerard en Kim van XTNT schijnen regelmatig hun licht op gedragingen, issues of vreemde verschijnselen in het verkeer. In deze eerste aflevering: smartphonegebruik.

Waarom blijven we in het verkeer de smartphone gebruiken? We weten dat het gevaarlijk is!

 

Bij meer dan 90 procent (!) van alle ongelukken in het verkeer speelt afleiding een rol. En tegenwoordig is de smartphone een belangrijke bron van afleiding. Waarom blijven we daar dan toch massaal mee bezig in het verkeer? De menselijke geest lijkt ondoorgrondelijk. Niets is echter minder waar.

Verklaringen te over

Vanuit de psychologie zien we diverse verklaringen voor ogenschijnlijk irrationeel gedrag. Neem gewoontegedrag: bij smartphonegebruik mogen we soms zelfs van verslaving spreken. We kunnen niet meer zonder dat scherm. Ook de 'Fear Of Missing Out' speelt een rol: we willen continu op de hoogte blijven van dat wat onze vrienden te zeggen hebben. Een kwartier later is het moment voorbij. Maar ook zelfoverschatting speelt een rol: we zijn allemaal de beste chauffeur van Nederland, dus ons zal nooit iets overkomen. Totdat...! En als laatste komt sociale rechtvaardiging vaak om de hoek kijken: “Al mijn vrienden doen het. Sterker nog, ik ken genoeg mensen die in het verkeer werken en volop appen achter het stuur.”Als gedrag zo hardnekkig is, hoe verander je het dan?

Wat werkt en wat niet?

Velen roepen meteen: handhaven! Zet er maar flinke straffen op en dan leren ze het wel af. Maar we weten al lang dat het zo niet werkt. Hoe hoog de boete ook is, mensen achten de kans dat ze gepakt worden erg klein. Steeds vaker wordt de oplossing ook gezocht in de techniek: gewoon onmogelijk maken. Maar ook daar kleven problemen aan. Hoe overtuig je mensen er bijvoorbeeld van zo’n oplossing daadwerkelijk te gebruiken? In the end willen ze niet beperkt worden in hun telefoongebruik.

 

Effectiever is als mensen vanuit een intrinsieke motivatie stoppen met het gebruiken van hun telefoon in het verkeer. Wat volgens ons betekent dat je moet inspelen op het creëren van een negatieve attitude (houding) en norm richting telefoongebruik in het verkeer.

Meer weten?

Meer weten over de visie van XTNT op gedrag in het verkeer? Neem eens contact op met XTNT. Hoe XTNT te werk gaat? In Groningen voert XTNT momenteel een campagne uit om smartphonegebruik in het verkeer te verminderen. Meer lezen over smartphonegebruik in het verkeer? Lees Gerards blogs 'Het pretpark dat altijd open is' en 'De strijd tegen de smartphone'.