PaaS-haast of KaK

donderdag 27 juni 2019
timer 3 min
In het verlengde van Mobility as a Service (MaaS) wordt de lijn doorgetrokken en spreken we nu ook over Parking as a Service (PaaS). En blijkbaar wordt er haast gemaakt om een inhaalslag te maken met PaaS. De zogenaamde PaaS-haast.

Door: Marc Moonen

En dat terwijl PaaS eigenlijk een contaminatie is. Net zoals groen gras. Parkeren is namelijk altijd een service. Parkeren is faciliterend. Maar goed, laten we even meegaan in de vernieuwing van het parkeervak en laten we stellen dat we iets nieuws gaan toevoegen: Parkeren als een Service!

Wat is PaaS?

Wat er in de regel mee bedoeld wordt is, net als met MaaS, dat we parkeren makkelijker gaan maken. Meer toegankelijk voor iedereen, door het parkeerproces via een app te laten lopen. Alles digitaal. Additionele services eraan te linken, zoals het reserveren van plaatsen, thuis al afgerekend, ticketloos parkeren, gebruik van leenauto, leenfietsen en OV in één abonnement en nog veel meer. Mogelijkheden te over. Pure service! 

Helaas gaat de communicatie over de mogelijkheden niet zo snel als de technische ontwikkelingen. En ook de praktische organisatie gaat niet zo snel als de wens van de parkeerder om services in te voeren. Een paar voorbeelden om het iets meer uit te leggen. Je kunt in veel gemeenten inmiddels met een app parkeren. Zowel voor bewoners met een vergunning, als voor bezoekers om het parkeergeld te betalen. Maar je hebt als bezoeker geen idee op welke plek je het goedkoopste uit bent: is dat in de parkeergarage of op het parkeerterrein A of in straat B? De app is er eigenlijk alleen om de betaalhandeling makkelijker te maken: betalen per minuut, kosten worden automatisch geïnd en je hoeft niet langs een ticketautomaat. Maar je krijgt geen informatie of dit de dichtstbijzijnde of goedkoopste parkeerlocatie voor jou is. Ook zou je geïnformeerd kunnen worden over acties bij de bezoekdoelen in de omgeving. Technisch allemaal mogelijk, maar nauwelijks beschikbaar voor de parkeerder. Winkeliers weten niet eens van de diverse mogelijkheden voor eventuele acties. Blijkbaar hebben we nog geen tijd gehad om dit te vertellen aan de winkeliers en aan de parkeerders. We zijn te druk bezig met alle technische (door)ontwikkelingen. We vergeten om de parkeerservice te verkopen.



Een ander voorbeeld: Leveranciers verkopen geen parkeersystemen meer, maar je kunt leasecontracten afsluiten en licenties om steeds de nieuwste updates te krijgen van de laatste versie van de software met de nieuwste functionaliteiten. Steeds de laatste technische mogelijkheden, waar je steeds meer functionaliteiten aan kunt koppelen. Ideaal natuurlijk. Maar in de praktijk kom ik het alleen nog maar tegen dat je voor iedere extra functionaliteit ook extra moet betalen en dat je de kosten vooraf juist steeds minder in beeld hebt. Extra kosten voor softwarebeveiligingen, nieuwe koppelingen (zoals met de NPR) die onderhouden moeten worden, reserveringsmodules, allemaal kosten die extra zijn. En als je er al voor kiest om steeds de nieuwste functionaliteiten te hebben, dan gebruik je maar een fractie ervan. Puur omdat je van veel functionaliteiten niet eens op de hoogte bent én omdat het meestal vanuit de techniek bedacht is. Niet vanuit de klantvraag.

Is die PaaS-haast wel nodig of moeten we even stoppen met de veel nutteloze technische snufjes en eerst haast maken om de KaK centraal gaan stellen de komende tijd? Oh sorry, KaK is het parkeerthema van volgend jaar: Klant als Koning! Dan is Parkeren automatisch weer een Service.

De blog van Marc Moonen verschijnt in PARKEER24 nummer 3, thema Parkeren en MaaS. Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang het digitale magazine gratis!