Parkeren en stadslogistiek

dinsdag 16 april 2019
timer 3 min
Parkeren en stadslogistiek. Ogenschijnlijk hebben ze niks met elkaar te maken. Toch klaagt iedereen bij mij in de buurt over bestelauto's. Ze staan in de weg, of vaker, op de stoep. In woonwijken en in binnensteden.

Door: Walther Ploos van Amstel

Architecten presenteren aantrekkelijke ‘artist impressions’ van hun nieuwe autoluwe wijken. Schattige jonge stelletjes hand in hand. Opa zit op een bankje en geniet van de kinderen die spelen op straat. Lopen en fietsen zijn de norm. Op dit plaatjes ontbreekt steevast iets… de vele bestelauto's voor de bevoorrading.

In een modern autoluwe woonwijk met drieduizend woningen komen elke dag 400 pakjes met zes tot tien bestelauto’s. Met de groei in online levensmiddelen komen er twintig voertuigen van Picnic, Albert Heijn en Jumbo. De supermarkten, horeca en kantoren in de buurt krijgen tien tot twintig vrachtwagens voor de deur. Ook nog eens zoveel vrachtbewegingen. ’s Avonds maken 200 maaltijdbezorgers op hun scooter de buurt onveilig. Een ongeluk zit in een klein (dood) hoekje. Met stip op nummer één staan de servicebusjes van de loodgieter, verwarmingsmonteur, schilder en thuiszorgmedewerker. Elke dag 100 tot 150 bestelauto’s! Waar moeten die straks allemaal parkeren? Toch niet voor deur? En, waar moeten die elektrische busjes straks laden?

Stadslogistiek zit in de dode hoek. Bestelverkeer is onnodig lang onderweg. Twee derde van tijd is een bezorger bezig met het vinden van een losplek en vervolgens het bezorgen bij de klant. Als hij dan eindelijk een losplek heeft gevonden dan staat daar vaak een auto, taxi of bouwbusje foutgeparkeerd. Dan lost de bezorger maar op straat. Niet veilig, slecht voor het milieu en heel vervelend.


De gemeente moet zorgen voor voldoende laad- en losplekken. Steeds vaker ook met een laadpaal. Ook in de woonwijken. Flexibel ruimtegebruik is de norm; ‘s ochtends een laad- en losplek, ’s middags een terras of fietsparkeerplek. Of, meer ruimte voor bezorgers op maandag, dinsdag en woensdag en minder uren in het weekend om plaats te maken voor het winkelend publiek of spelende kinderen. 

Met intelligent toegangsbeheer kan de gemeente individueel sturen: jij mag er wel in, jij niet. Geef privileges aan schone voertuigen. Stop met het strooien van parkeerontheffingen voor twee jaar. Geef ontheffingen voortaan nog maar per dag, of voor enkele uren, en voor een specifieke laad- en losplek.

Ten slotte is strikte handhaving nodig. Amsterdam doet dat succesvol voor stoepparkeerders met scanauto’s en handhavers achter het bureau. De nieuwe generatie laad- en losplekken handhaaft zelf digitaal.

Parkeren en stadslogistiek? Als je er slim over nadenkt, draagt dat bij aan vitale binnensteden en woonwijken.

Deze blog is verschenen in het eerste digitale magazine van PARKEER24 met als thema Parkeren en Last mile. Deze kun je hier gratis downloaden.