In fietsland Nederland domineert de auto het straatbeeld

dinsdag 8 augustus 2017
timer 3 min
Fietsers en voetgangers verliezen het van de automobilist, als het gaat om de beschikbare ruimte in de stad. Dat blijkt uit onderzoek van Milieudefensie. In twintig grote steden werd in kaart gebracht hoeveel ruimte er op straat beschikbaar is voor verschillende verkeersstromen.

Fietsers komen er het slechtst vanaf in ‘fietsland Nederland’. Slechts 12 procent van de ruimte gaat naar de fietser. De voetganger doet het beter, maar verliest het ook van de automobilist: 33 procent van de ruimte is beschikbaar voor de voetganger. 55 procent van de ruimte is gereserveerd voor auto’s, waarvan 20 procent op gaat aan parkeerplaatsen. “Er is nog veel te weinig comfortabele en veilige ruimte voor wandelaars en fietsers in de steden”, zegt Anne Knol van Milieudefensie.

Voorbeelden

Er zijn ook wijken waar de ruimte heel anders verdeeld is. In wijken als Zeeburgereiland en Nieuwe Diep in Amsterdam is 28% van de ruimte beschikbaar voor fietsers. In Den Haag zitten fietsers volledig in de knel en ben je het beste af met de benenwagen. Voor autoliefhebbers lijken de wijken Cruquius in de Haarlemmermeer en Almere-Hout in Almere het paradijs. Daar is 77% van de ruimte voor auto’s gereserveerd. De meeste parkeerplekken zijn in Zoetermeer en de Haarlemmermeer te vinden.

Oproep

Milieudefensie vindt dat er gemeenten en het Rijk werk moeten maken van autoluwe steden en meer ruimte moeten geven aan duurzaam vervoer. Om de luchtkwaliteit te verbeteren en de klimaatdoelen van Parijs te halen, moet er meer ruimte voor wandelen en fietsen beschikbaar komen, meent Anne Knol.

 

De campagneleider Duurzame Mobiliteit vervolgt: “Steden slibben steeds vaker dicht en het meest vervuilende vervoersmiddel neemt daarbij de meeste plaats in beslag. Ondertussen zet de verstedelijking voort. Het is tijd om de ruimte in de stad terug te geven aan de mensen die er wonen in plaats van aan de auto’s die er rijden, dan houden we de stad ook in de toekomst leefbaar en gezond.

Over het onderzoek

Adviesbureau Geodan heeft voor Milieudefensie de verdeling van de ruimte op straat in twintig gemeenten geanalyseerd aan de hand van geografische data. Per gemeente is bekeken hoeveel vierkante meters weg voor auto’s, fietsers of wandelaars beschikbaar is. Op basis hiervan is bepaald welke verkeersdeelnemer wat betreft ruimte de meeste voorrang krijgt in elke wijk.

 

Het onderzoek is hier te downloaden en ook kan iedereen hier online checken hoe zijn of haar wijk scoort. Door het invoeren van een postcode wordt duidelijk hoe de ruimteverdeling in ieders wijk is. Ook laat de site zien hoeveel extra parken de wijk er -hypothetisch- bij zou kunnen krijgen als er meer gefietst en gewandeld zou worden zodat er minder ruimte voor auto’s nodig is.

Nationaal Fietscongres

De rol van de fiets in Nederland wordt ook besproken tijdens het Nationaal Fietscongres op 20 én 21 september: dit is hét kennis- en netwerkevenement voor fietsprofessionals uit Nederland en BelgiëHoe helpen we de fiets nog steviger in het zadel als gezond, effectief, prettig en sociaal vervoermiddel in stad en land? Daar wordt volop aandacht besteed aan fietsinnovaties. In de breedste zin van het woord. Gastheren provincie Noord-Brabant en Gemeente Tilburg heten u van harte welkom. Meer informatie vindt u hier.

 

In Nederland krijgt de auto vaak de meeste ruimte op straat