Mobility Sensing wint nieuwe aanbesteding voor inwinning en levering bruggendata

maandag 19 juli 2021

Mobility Sensing is door Nationaal Dataportaal Wegverkeer (NDW) geselecteerd als datapartner voor de inwinning en levering van bruggendata (brug‐open / brug‐dicht) van 141 bruggen voor de komende 3 jaar. Dit is belangrijke data voor wegbeheerders als Rijkswaterstaat en provincies om hun verkeersdoorstroming te kunnen optimaliseren. De vier afgelopen jaren is er al gestart met de datalevering door bruggen uit te rusten met IoT-sensoren en brug‐open / brug dicht data in te winnen en te publiceren. Met behulp van deze nieuwe technologie krijgen de betrokken waterwegbeheerders beter inzicht over de staat en het gebruik van hun vaarwegen en assets en kunnen ze hun netwerk efficiënter beheren en weg- en vaarweggebruikers beter informeren. Mobility Sensing, dat de afgelopen vier jaar met BridgeSense ook de data-inwinning verzorgde, is blij met het gestelde vertrouwen voor een nieuwe opdracht tot 2024.

Verlenging en uitbreiding van sensordata-inwinning

Eind juni tekende Mobility Sensing een 3 jaar durend contract voor de datalevering van 141 bruggen in heel Nederland. Vanaf 1 oktober 2021 zijn alle bruglocaties uitgerust met BridgeSense sensoren die 24 x 7 actuele gegevens zullen leveren over een periode drie jaar. Ook zorgt Mobility Sensing voor het beheer, onderhoud en controle van de apparatuur. Daarnaast verwerkt, valideert en levert het de real-time data in DATEX II-formaat aan bij het centrale systeem van Blauwe Golf Verbindend. Een verbetering ten opzichte van de vorige aanbesteding is dat de sensoren al binnen 2 seconden na het aangaan van de bruglichten melding kunnen geven dat de brug open is. Bruggen die al waren uitgerust met BridgeSense sensoren zullen een technologie upgrade krijgen zodat de melding nog sneller binnenkomt en weg- en vaarweggebruikers gedurende hun route worden gewaarschuwd over een brugopening. NDW fungeert als opdrachtgever en voerde de aanbesteding uit voor Rijkswaterstaat, Provincie Zuid‐Holland en de gemeente Rotterdam.

Bewezen robuuste technologie

De innovatieve sensornetwerken van Mobility Sensing zijn gebaseerd op compacte, volledig autonome, ultra-low-power IoT-sensorpods die budgetvriendelijk te installeren en te beheren zijn. De voor NDW ingezette BridgeSense sensortechnologie is speciaal ontworpen om beweegbare bruggen online te krijgen. De sensorpods signaleren elke situatieverandering van (vaar)wegversperringen en waarschuwingslichten en rapporteren deze vervolgens via Blauwe Golf Verbindend en NDW aan alle populaire verkeers- en navigatieapplicaties, zowel op smartphone als in-dash.

Jilt Reitsma, die namens NDW de aanbesteding begeleidde geeft aan dat Mobility Sensing al veel ervaring heeft opgedaan met de inwinning van bruggendata. “Met verbeterde technologie en een uitbreiding van het aantal gemonitorde bruggen gaan we nog een stap verder in de dienstverlening. Zo kunnen we (vaar)weggebruikers in Nederland van actuele bruginformatie voorzien en zorgen voor een nog betere verkeersafwikkeling”.

Tom van de Ven, oprichter van Mobility Sensing, geeft aan dat hij blij is met de nieuwe contractperiode. “De robuustheid van de data-inwinning via de IoT-sensorpods heeft zich de afgelopen jaren al bewezen en in de afgelopen maanden hebben we enkele verbeteringen doorgevoerd om een nog snellere datalevering mogelijk te maken. De BridgeSense sensorpods vormen een onderdeel van een breed pallet van IoT-sensoren voor het beheer van beweegbare bruggen”.

Over Mobility Sensing

De ITS-experts en IoT-pioniers van Mobility Sensing ontwikkelen slimme sensoroplossingen voor verkeer en vervoer op basis van de laatste Internet-of-Things-technologie. De sensors voorzien weg- en waterwegbeheerders van live toepasbare gedetailleerde gegevens over de toestand en het gebruik van hun volledige transportnetwerk. Daarnaast leveren ze essentiële real-time gegevens om verkeersstromen te monitoren en optimaliseren en wegwerkzaamheden te plannen. De betaalbare sensoren worden ook toegepast om verkeer te detecteren en voertuigen te tellen, vaak ter vervanging van dure videodetectoren en inductielussen. De producten StreetSense, BoatSense en BridgeSense worden al in meerdere Europese landen gebruikt. De BridgeSense sensoren zijn sinds 2017 operationeel op meer dan 120 beweegbare bruggen in Nederland.

 

-

Lees verder

Functioneren van het verkeersnetwerk

26 okt om 15:20 uur
Als onderdeel van een gezonde leefbare stad of regio, streven wegbeheerders naar een goed functionerend…
Lees verder »

Lekker in de file je mailtjes beantwoorden…?!

11 okt om 13:20 uur
Ik weet dat ik niet de enige ben die het glas liever vol dan leeg heeft. Maar gaat het over halfvol of halfleeg,…
Lees verder »

Slimme prioritering voor vrachtverkeer dankzij Request

4 okt om 12:18 uur
Door gebruik te maken van intelligente prioritering krijgen vrachtwagens van HANOS in Apeldoorn waar mogelijk…
Lees verder »

Fiets en ITS: Fietsveiligheid verhogen door inzet slimme camera’s

30 sep om 10:16 uur
Verkeersveiligheid is al jaren een belangrijk thema. Steeds meer overheden, van Europees tot lokaal niveau, hebben…
Lees verder »

Kansen in Latijns-Amerika voor fiets

21 sep om 09:57 uur
Latijns-Amerikaanse steden kennen enkele van de meest overbelaste verkeersnetwerken in de wereld. Denk daarbij aan…
Lees verder »

Een brug zonder bugs

24 aug om 17:03 uur
Ze lijken als twee druppels water op elkaar: de Nelson Mandelabrug in Utrecht en de virtuele variant op de laptop…
Lees verder »

Twee awards voor het Nederlandse Hyperloopconcept

30 jul om 12:16 uur
Twintig studententeams van over de hele wereld streden tegen elkaar om de beste en meest schaalbare hyperloop te…
Lees verder »

Fiets en ITS: fietsapps in soorten en maten

12 jul om 15:33 uur
Denk je aan fietsapps, dan denk je al snel aan Strava (voor de sportieve fietser) of de fietsknooppuntenplanner (…
Lees verder »