Rotterdam presenteert strategie laadinfra 2021-2030: 'Positief geladen'

woensdag 30 juni 2021

Rotterdam zet in op het versnellen van de uitrol van laadinfrastructuur. De stad verwacht dat in 2030 een kwart van de personenvoertuigen in de stad elektrisch zijn. Naast de elektrificatie van het personenvervoer over water en het openbaar (bus)vervoer, maakt dat de uitrol en implementatie van goede en dekkende laadinfrastructuur noodzakelijk. In de strategie Laadinfrastructuur 2021-2030 Positief Geladen investeert de gemeente in versnelde uitbreiding van de laadinfrastructuur voor alle doelgroepen. 

Volgens de Nationale Agenda Laadinfrastructuur rijden in 2030 1,9 miljoen auto's volledig elektrisch. In Rotterdam wordt het aantal laadpunten in de komende jaren vervijfvoudigd, van circa drieduizend nu naar circa vijftienduizend in 2030. 

Wethouder Arno Bonte (Duurzaamheid) wil het voor Rotterdammers zo makkelijk mogelijk maken om elektrisch te laden. “Ons streven is dat elke nieuwe aangeschafte auto een elektrische is. Daarmee pakken we een hardnekkig gezondheidsprobleem aan: de luchtvervuiling in drukke straten. Elektrisch rijden zorgt voor schone lucht.”

Slimme laadpleinen

De gemeente zet niet alleen in op meer laadpunten, maar ook op slimme laadpleinen. Rotterdam kent al vier van deze laadpleinen. Private partijen worden gestimuleerd om laden op privaat en semipubliek terrein beter mogelijk en toegankelijk te maken, bijvoorbeeld door hen te helpen met de financiering in de vorm van leningen, advies op maat en regulerende maatregelen zoals verplichte laadplekken bij nieuwbouwprojecten. Nieuwe laadpleinen worden voorzien van slimme laadtechnieken om pieken en dalen in het stroomnet het hoofd te bieden. 

Duurzame stroom

De publieke laadpalen leveren allemaal honderd procent groene stroom, zoveel mogelijk opgewekt door lokale windmolens en zonneparken. “We versnellen daarmee de transitie naar duurzame energiebronnen en naar een slim energienetwerk”, aldus de wethouder Bonte.

Zero emissie zone 2025

Met de introductie van de zero emissie zone voor stadslogistiek in 2025 zal ook het goederenvervoer steeds meer elektrisch gaan rijden. Vorig jaar sloot de gemeente hiervoor al een convenant met 56 bedrijven. Rotterdam wil met de complete laadstrategie de transitie naar elektrisch vervoer optimaal faciliteren en versnellen.

 

-