Sturen op schone logistiek in de binnenstad met Request

donderdag 25 mei 2023

De Vialis-dienst Request geeft vrachtwagens afhankelijk van de situatie eerder groen bij verkeersregelinstallaties, maar daar blijft het niet bij. Door de dienst te koppelen aan fleet management systemen kan de dienst ook ingezet worden voor het efficiënt sturen van vrachtverkeer. Willem Hartman en Martin de Vries (Vialis) vertellen.

Eerder schreven we al over Request: Door gebruik te maken van intelligente prioritering krijgen vrachtwagens van HANOS in Apeldoorn waar mogelijk prioriteit bij intelligente verkeersregelinstallaties. HANOS was daarmee de ‘launching customer’ voor de dienst ‘Request’ van Vialis. “Door gebruik te maken van slimme prioritering is het mogelijk het verkeersbeleid nauwkeuriger te implementeren in VRI’s”.

Pilot met parkeren

In Leeuwarden en Groningen werkt Vialis mee aan een pilot die gefaciliteerd wordt door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en lokale wegbeheerders. Hartman: “Gemeenten gaan zelf het tempo bepalen waarin ze de binnensteden afsluiten voor voertuigen met een verbrandingsmotor, die ter plaatse schadelijke stoffen uitstotenuitstoten. Ze kunnen bijvoorbeeld eisen dat je alleen de binnenstad in mag met een zero-emissie voertuig. De ene gemeente is daar sneller mee dan de andere. Dat weren van vervuilende voertuigen heeft enorm veel impact op de bedrijfsvoering van bedrijven en gemeenten. Ook mag je voorlopig niet zomaar voertuigen die aan de recente Euro-6-emissisestandaard voldoen weren Euro6-voertuigen weren voorlopig. Je kunt wel nu al sturen op vergunningen- en parkeerbeleid. Dan mag je met een Euro6-truck nog wel de binnenstad in, maar bijvoorbeeld alleen tussen krappere venstertijden, en met een elektrisch voertuig gedurende ruimere tijden. Hetzelfde kun je doen voor laad- en losplekken, dat je met een voertuig zonder verbrandingsmotor  vaker of langer mag lossen. Zo maak je elektrisch rijden aantrekkelijker.”

Groene vinkjes

“Wij zijn niet van de handhaving”, vertelt De Vries, “maar we koppelen wel Request aan het fleet management systeem, en als je dan aan de juiste voorwaarden voldoet krijg je virtueel een groen vinkje, zodat je bijvoorbeeld door kunt rijden of mag laden of lossen. Die voorwaarden kunnen ook betrekking hebben op acculading. Stel, bij een hybride vrachtwagen, kun je dan faciliteren dat je een bepaald gebied alleen in mag als je voldoende acculading hebt om daar elektrisch te rijden. Ook kun je op die manier handhaving ondersteunen, als die in hun systeem zien dat alles al in orde is, kun je zo doorrijden. Heb je dat niet en kom je handhaving tegen, dan kan die ervoor kiezen de situatie te controleren. Dat wil niet zeggen dat het dan niet allemaal in orde is overigens.”

De koppeling tussen Request, fleet management en infrastructuur zorgt ervoor dat schonere, zero emissie-vrachtwagens een vlotte en prettige ervaring in de binnenstedelijke zero-emissie-zones kunnen hebben, doordat de chauffeur in één keer door kan rijden en bijvoorbeeld dynamisch makkelijker parkeer- of laden/los-vergunningen kan krijgen. Door elektrisch vervoer comfortabeler te maken stimuleert Vialis zo de transitie naar duurzaam vervoer.

 

bron: Shutterstock