Zo kan toekomstig mobiliteitssysteem eruit gaan zien

maandag 5 juni 2023

Mobiliteitsexpert Geert Kloppenburg presenteerde eind 2022 zijn boek ‘De Gulden Snelweg’, waarin hij een toekomstig mobiliteitssysteem beschrijft. Komende donderdag 8 juni hoopt hij je tijdens het Mobility Congres 2023 in Eindhoven te inspireren met dit wenkende perspectief.

In de keynote bespreekt Kloppenburg zijn boek, waarin hij een leefbaar toekomstbeeld schetst van Nederland in 2028. De term ‘openbaar vervoer’ is daarbij opgerekt tot ‘publiek vervoer’. Dat systeem omvat alle vormen van gedeeld en gevuld goederen- en personenvervoer over rails, wegen en water. “De term publiek vervoer is echt niet nieuw, maar dat vraagt wel om een andere manier van organisatie. Ik ga vertellen hoe we met relatief simpele maatregelen in één keer meerdere beleidsdoelstellingen kunnen raken."

Bereikbaarheid centraal

Essentieel in dit systeem is dat de ‘bereikbaarheid’ centraal komt te staat. De Gulden Snelweg wijst op het vervoer per weg. “Door het systeem anders te benaderen kan je logistiek, ov en vracht combineren en wordt asfalt veel efficiënter benut. En daar zijn echt geen grootschalige technologische vernieuwingen voor nodig.”

Bovendien bestaan veel concepten en producten allang. “We kennen genoeg goede kleinschalige voorbeelden die goed werken. Neem de Dolmuş-bus in Istanbul, die een vaste route rijdt en waarbij reizigers kunnen instappen door hun hand op te steken. Het werkt eenvoudig, flexibel, efficiënt en is goedkoop. Waarom zou dat ook niet in Amsterdam-Noord werken? Door dat vanuit een taxicentrale aan te sturen is er geen dienstregeling nodig.”

Ook dichterbij huis, in Zeeland, ziet Kloppenburg een mooi voorbeeld: daar willen ze meerdere vervoersvormen opstapelen en gecombineerd aanbieden. Door het systeem te optimaliseren en met een mobiliteitskaart deelvervoer te kunnen gebruiken, verhoogt de bereikbaarheid enorm. “Als na 22.00 uur geen vaste bus meer rijdt, zou het ideaal zijn als je met je ov-kaart ook een deelauto of -fiets kunt huren. En als een student met een deelauto onderweg een oudere kan oppikken en afzetten bij het ziekenhuis, zijn er geen dienstregeling en aparte busbaan meer nodig. Het gaat echt om een systeeminnovatie.”

Sector is enthousiast

In de ov-sector is het boek inmiddels al goed ontvangen. Zo schrijft DOVA-directeur Jan van Selm in het nawoord dat het een ‘op het oog haalbaar tijdspad is om dit binnen vijf jaar te regelen’. Kloppenburg: “Het biedt een wenkend perspectief om zonder abracadabra dingen anders te regelen. Het boek is verhalend te lezen en zit ook vol met filmpjes van werkende voorbeelden. In het fysieke boek kan je daarvoor QR-codes scannen.”

Hij omschrijft ‘De Gulden Snelweg’ als een samenvatting van de ruim honderd podcasts en video’s die hij de afgelopen jaren maakte. Op donderdag 8 juni vertelt hij u er graag meer over tijdens het Mobility Congres 2023 in Eindhoven. U kunt zich nog aanmelden.