80-Limiet veelvuldig overschreden op N2

maandag 4 oktober 2010
timer 3 min
  Voor bonnen schrijvende agenten is het prijsschieten op de in juli geopende Randweg Eindhoven. Slechts een enkele automobilist of motorrijder houdt zich op de N2 – de parallelbanen voor lokaal verkeer – aan de limiet van 80 kilometer per uur. 
80-Limiet veelvuldig overschreden op N2

 

3200 Boetes uitgeschreven


Niet minder dan een dikke 3200 weggebruikers kregen de afgelopen maanden een
prent omdat zij op de N2 rond Eindhoven iets te enthousiast hun gaspedaal intrapten. De KLPD hield vanaf 17 juli een twintigtal controles. Hoogst gemeten snelheid: 185 kilometer per uur in plaats van 80. De overtreder uit Leende mocht direct zijn Jaguar inleveren. Ondertussen wordt er stevig gemopperd over de  aanhoudende bonnenregen op de N2. Volgens velen nodigt de fraaie, nieuwe weg met twee royale rijstroken uit tot een (soms fors) hogere snelheid. Wie niet anticipeert en zich dus wél aan de limiet houdt, ziet Jan en alleman voorbij scheuren.

Stedelijke functie


Om de N2 die 'stedelijke functie' te kunnen geven, moest de weg zoveel mogelijk op maaiveldhoogte komen te liggen. Als het aan de opstellers van het oorspronkelijke Milieu Effecten Rapport uit 2000 had gelegen, was op de N2 een limiet van 100 ingevoerd. Echter, door toedoen van de toenmalige ministers van Verkeer en Waterstaat en Vrom, werd dat teruggeschroefd naar 80: resultaat van een versobering van de plannen. Aanvankelijk was het hun bedoeling om ook vluchtstroken en vangrails te schrappen, maar die voorstellen haalden het niet. Wel overeind bleef de limiet van 80. Ook kregen de N2 én de A2 geluidschermen, waarvan de hoogte werd afgestemd op de nieuwe maxima. Als de limiet voor de N2 alsnog zou worden verhoogd, zou dat ook met de schermen moeten gebeuren. Met alle financiële gevolgen van dien.

Enorme hoeveelheid asfalt


Verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen van adviesbureau XTNT denkt er het zijne van. Op de N2 is volgens hem een “enorme hoeveelheid asfalt gecreëerd, waar op de meeste tijdstippen flink zou kunnen worden doorgereden”. “En dan wordt net hier een limiet van 80 opgelegd! Dat is de kat op het spek binden. Een automobilist past van nature zijn snelheid aan het wegbeeld aan. In zekere mate dan ten minste, want het liefst gaat hij er natuurlijk voor. Maar als het regent of sneeuwt, mindert hij vaart en als het druk of smal wordt, idem dito. En heel veel vrij asfalt met een lage snelheid is aan veel bestuurders niet uit te leggen.” Waarom het kennelijk zo lastig is op de N2 het gaspedaal te beheersen? Volgens de verkeerspsycholoog ligt dat zowel aan de uitvoering van de weg als de weggebruiker zelf. “De auto geeft de indruk van anonimiteit: het voelt alsof je onzichtbaar bent in je stalen cocon. Dan is er de macht over de machine: je kunt de pk's door een simpele voetbeweging laten brullen. Vervolgens maakt de auto alle territoriuminstincten in je wakker: met hoge snelheid eis je jouw persoonlijke ruimte op.”

Sterk verdeelde meningen


De meningen over de N2 en de 'geforceerd lage limiet' zijn sterk verdeeld, getuige onder meer verhitte discussies op de ED-website. Er is genoeg aan te merken op de nieuwe
randweg, vindt ook de Eindhovense rijschoolhouder Trijnco Dijkman. “Maar, al met al is het er wel een stuk beter op geworden. Qua doorstroming en ook qua veiligheid.”

Meer lezen over de discussie omtrent de N2? Het volledige artikel is hier te downloaden: Deel 1 en Deel 2.

Tekst:  Rob Burg / Eindhovens Dagblad
Foto: René Manders


 

Terug naar overzicht nieuws >>>