Deelfiets inzetten als besparingsmiddel stallingsplaatsen

dinsdag 20 augustus 2019
timer 3 min
Folkert Piersma is projectmanager fietsparkeren bij ProRail. Hij vertelt in het komende nummer van PARKEER24 over de innovaties in fietsparkeren op stations. “Een behoorlijke uitdaging om de deelfiets effectief in te zetten als besparingsmiddel voor het aantal nog te bouwen stallingsplaatsen.”

De fietsparkeerplaatsen op stations staan vaak overvol, mede door de gestalde fietsen van forenzen die van en naar het station rijden. Om ruimte te creëren zou het ideaal zijn om mensen met een deelfiets naar een station te laten reizen. “Je moet het zo zien; de deelfiets staat gewoon bij mensen in de schuur en ze gebruiken de fiets om mee naar het station te reizen. Vervolgens neemt iemand de fiets weer mee vanaf het station naar bijvoorbeeld het werk. Zo gebruiken twee mensen, één fiets”, aldus Piersma. Hij benadrukt dat de gebruiker het belang moet gaan inzien van zo’n deelsysteem. “We moeten dus geen hoge prijzen gaan vragen.”

Die gedachte wordt ondersteund door onderzoek van Mobycon. Daaruit blijkt dat 45 procent van ondervraagden bereid zijn om een deelfiets voor het voortransport, van huis naar station, te gaan gebruiken als deze gratis wordt aangeboden. Voor het natransport is dat 55 procent. De bereidheid neemt sterk af bij het opvoeren van de kosten voor het gebruik. Bij een kostenniveau van 18 euro per maand is de bereidheid gedaald naar circa 5 procent. Piersma: “Een behoorlijke uitdaging dus om de deelfiets effectief in te zetten als besparingsmiddel voor het aantal nog te bouwen stallingplaatsen.”

Proef wisselfiets

ProRail werkt al wel mee aan het onderzoek om het aantal tweede fietsen, die met name voor het natransport wordt gebruikt en relatief lang in de stallingen staan, te verminderen. Deze doelgroep zou in plaats van de eigen fiets, op het aankomststation een deelfiets kunnen gaan gebruiken. “We kijken met belangstelling naar proeven die eraan zitten te komen, waarin de deelfiets voor zowel het voor- als natransport zou kunnen worden ingezet,” aldus Piersma. In Zwolle hebben ze het idee van het deelsysteem omarmd en is de gemeente nu op zoek naar financiers voor een pilot. Daarnaast kondigde Mobycon onlangs aan in september een proef te starten in Amsterdam met de wisselfiets.

Digitaal magazine

Het hele interview met Folkert Piersma is te lezen in PARKEER24 nummer 4, thema parkeren en innovatie. Schrijf je gratis in voor de nieuwsbrief en ontvang het magazine gratis in jouw mailbox. 

Download hier gratis PARKEER24 nummers 2 en 3 over de thema's last mile en MaaS.