`Dotteraars´ houden stad bereikbaar

dinsdag 6 april 2010
timer 3 min
Traffic Support heeft dagelijks tussen de honderd en  driehonderd verkeersregelaars aan het werk. Deze mannen en vrouwen regelen beroepsmatig het verkeer tijdens grote infrastructurele werken en grootschalige evenementen.  
`Dotteraars´ houden stad bereikbaar

Door hun inzet blijven bedrijven en bewoners bereikbaar tijdens periodes van grootschalig onderhoud, zoals tijdens de zomerwerken aan het meester Visserplein in Amsterdam.

Leermoment


De behoefte aan verkeersregelaars is ontstaan na de problemen met Dance Valley in Spaarnwoude in 2001, toen verkeerschaos ervoor zorgde dat duizenden feestgangers 's nachts kwamen vast te zitten in het recreatiegebied. Een leermoment: organisatoren van evenementen gingen vanaf dat moment, mede onder druk van gemeenten en politie, veel meer aandacht besteden aan de aan- en afvoer van grote groepen mensen.

Gespecialiseerde bedrijven


Het is geen gemakkelijk werk, zegt Mark Ponne van Traffic Support in Zwolle, leverancier van verkeersregelaars door het hele land. \"Ik heb volwassen kerels zien verschrompelen.\" In veel gevallen wordt het maken van een verkeersplan uitbesteed aan gespecialiseerde bedrijven zoals Traffic Support, evenals de uitvoering ervan. Tijdens de marathon van Amsterdam heeft Ponne tweehonderd medewerkers rondlopen.

Omgaan met agressie


De begeleiding van grote infrastructurele werken is een relatief nieuwe tak van sport. \"trafficsupport_website_2.jpg\"Het posten bij opbrekingen en versperringen vragen ook andere vaardigheden van verkeersregelaars. Waar de bezoekers van evenementen doorgaans goedgehumeurd en ontspannen gehoor geven aan de aanwijzingen, is het temperament van veel Amsterdamse weggebruikers op gewone dagen tamelijk rauw en ruw, met - ondanks het beschavingsoffensief van de gemeente - nog steeds een bijzondere positie voor de taxichauffeur. Alle verkeersregelaars volgen verplicht een cursus 'omgaan met agressie', waarbij zij vooral leren duidelijk te zijn en geduldig.
 
En de opbrekingen in de stad? \"Soms is het lastig werk\", geeft Ponne toe. \"Maar de ervaring leert dat verreweg de meeste mensen redelijk reageren op een omleiding, zolang je maar een goed verhaal te vertellen hebt. Een autoloze zondag is lastig uit te leggen, maar een opbreking, dat gaat best.\"

Relativering


Weggebruikers begrijpen niet altijd goed wat er aan de hand is. Ze zijn onzeker en snappen soms de aanwijzingen van de verkeersregelaar niet. Dat kan zich in extreme gevallen uiten in geweld. Dan duiken berichten op in de media over geweldadige incidenten tegen regelaars van het verkeer. Ponne relativeert de ernst van de zaak: \"Bij ons de bedrijf zijn de voorvallen op één hand te tellen.” Hij denkt dat vooral bij kleinere evenementen zich problemen voordoen. \"Daar werken veel vrijwilligers die alleen een theoriecursus hebben gevolgd.” Verkeersregelaar Vincent de Leeuw: \"Zij hebben totaal geen inzicht.” Dat vindt Ponne ook. \"Wij geven onze verkeersregelaars een stevige training. We leren ze niet alleen hoe het verkeer geregeld moet worden, maar ook hoe ze om moeten gaan met agressie. Verkeersregelaars moeten vakmensen zijn.”