Europese duurzame mobiliteitsprijzen uitgereikt

maandag 18 mei 2020

De Europese Commissie heeft de winnaar bekendgemaakt van vier prijzen voor duurzame mobiliteit. Kruševac (Servië) mag zich de grote winnaar noemen. Ook Kardita (Griekenland), Brussel en Pontevedra (Spanje) vielen in de prijzen. De prijzen zijn uitgedeeld in het kader van de European Mobility Week Award 2019. 

Eurocommisaris Adına Vălean (transport): “I would like to extend my sincere congratulations to the winning cities – your actions are powerful examples illustrating the leading role local leaders can play in making our cities cleaner, safer, and more sustainable. I hope this can serve as inspiration for towns and cities who are rethinking their mobility strategies, not least in the wake of the current pandemic.”


Kruševac, Servië

De Servische stad won de prijs voor grotere gemeenten. De regio maakte indruk met een brede waaier aan activiteiten, hoge burgerparticipatie en goede ondersteuning door de lokale politiek. Zelfs de burgemeester kwam te voet naar de werkplek. Tijdens de European Mobility Week 2019 waren de straten vrijwel autovrij, ook buiten het centrum. Er zijn nieuwe fietspaden, voetpaden, pleinen en parken aangelegd. 


Karditsa, Griekenland

Deze stad won de prijs voor kleinere gemeenten. Hier was vooral gekozen voor promotionele activiteiten en het aangaan van partnerships met scholen, muziekacademies, bestuurlijke afdelingen, politie, brandweer en diverse bedrijven. Bedrijven die duurzame initiatieven uitprobeerden konden hier subsidie voor krijgen. 

Brussel

Brussel heeft onder andere als doelstelling om in 2030 geen verkeersdoden meer te kennen. Om dit te bereiken wordt het autogebruik aan banden gelegd, de snelheidslimiet verlaagd en het aantal voetgangersgebieden uitgebreid. De Brusselse denkwijze over de stad als ecosysteem maakte indruk op de jury. 

Pontevedra, Spanje

Pontevedra won de eerste EU Urban Road Safety Award. Deze stad wil het aantal verkeersdoden fors terugdringen, en is hier vooralsnog in geslaagd: tussen 2011 en 2018 waren er geen verkeersdoden in de regio. Hiervoor wordt vooral ingezet op actieve mobiliteit. De maximumsnelheid is verlaagd, op sommige plekken tot slechts 10 kilometer per uur. 

 

--

Pontevedra (Spanje) telde nul verkeersdoden tussen 2011 en 2018. Foto: Shutterstock.