Europese primeur met composiet brugdek

dinsdag 31 augustus 2010
timer 2 min
Europese primeur met composiet  brugdek De oorspronkelijke Hoofdbrug in Oosterwolde bleek er na regulier onderzoek slecht aan toe te zijn; zowel het brugdek als de betonnen onderbouw was aan vervanging toe. Dat resulteerde in een geheel nieuwe brug. Het beweegbare brugdek is gemaakt van composiet; een primeur. 
Europese primeur met composiet  brugdek

{igallery 75}

Europese primeur met composiet  brugdek

De oorspronkelijke Hoofdbrug in Oosterwolde bleek er na regulier onderzoek slecht aan toe te zijn; zowel het brugdek als de betonnen onderbouw was aan vervanging toe. Dat resulteerde in een geheel nieuwe brug. Het beweegbare brugdek is gemaakt van composiet; een primeur.

Markante uitstraling


Provincie Fryslân en gemeente Ooststellingwerf waren van mening dat de nieuwe brug een markante uitstraling en vernieuwend ontwerp verdiende. Adviesbureau Witteveen en Bos uit Heerenveen en architectenbureau irs Vegter bi uit Leeuwarden tekenden voor het ontwerp.

Milieuvriendelijk


De brug in Oosterwolde is uniek. Het brugdek is gemaakt van composiet, een kunststof versterkt met glasvezel. Composiet heeft belangrijke voordelen: het is licht, onderhoudsvrij, milieuvriendelijk, gaat lang mee en het is voor een groot deel recyclebaar. Onderzoek heeft aangetoond dat een kunststofbrug drie keer minder belastend is voor het milieu dan een brug van staal of beton. Op vaste bruggen is composiet overigens al vaker toegepast, bij beweegbare bruggen nog niet. De brug in Oosterwolde is een hefbrug en, ondanks het lichte materiaal, ook geschikt voor de zwaarste verkeersklasse; zeer zwaar vrachtverkeer kan veilig gebruikmaken van de brug.

Rank en functioneel


De ontwerpers hebben de brug een rank en functioneel ontwerp gegeven dat past in het Veenkoloniale karakter. Voor de verlichting van de brug en de seinen is gekozen voor energiezuinige LED-verlichting. De hefbrug heeft in geopende toestand een doorvaarhoogte van vier meter en een doorvaarbreedte van zeven meter. Hiermee voldoet de brug aan de eisen aan de bruggen van de Turfroute.

Combinatie is primeur


De combinatie van hefbrug met een composiet brugdek dat geschikt is voor de zwaarste verkeersklasse is nog nooit eerder in Europa toegepast. Oosterwolde heeft een Europese primeur.

Het volledige artikel kunt u lezen in de vijfde editie van het magazine Verkeer in Beeld, welke medio oktober 2010 verschijnt.
 

Terug naar overzicht nieuws >>>