Evaluatie Haags verkeerscirculatieplan

maandag 4 oktober 2010
timer 3 min
Evaluatie Haags verkeerscirculatieplan Sinds 20 november 2009 is het Haagse verkeerscirculatieplan Centrumgebied van kracht. Om de effecten van het verkeerscirculatieplan helder in kaart te kunnen brengen, is voorafgaand aan de invoering in 2008 een onderzoeksprogramma gestart. De resultaten van deze nulmeting waren medio 2009 beschikbaar. 
Evaluatie Haags verkeerscirculatieplan


Vergelijkend vervolgonderzoek


Nu volgt een vergelijkend onderzoek om de situatie na invoering van het verkeerscirculatieplan vast te leggen. Wethouder Peter Smit (Verkeer): “In 2007 heeft de gemeenteraad besloten het verkeerscirculatieplan in te voeren. Onderdeel van dit besluit was een gedegen evaluatie. Als in november de werkzaamheden in de binnenstad grotendeels klaar zijn, kunnen we de invloed van het verkeerscirculatieplan op verkeersstromen, luchtkwaliteit en economie in kaart gaan brengen.”

Verkeerstellingen


Voor de nulmeting zijn in oktober 2008 verkeerstellingen gedaan. Deze tellingen leverden een gedetailleerd beeld op van het verkeer, vóór de invoering van het verkeerscirculatieplan. Om nu een goede vergelijking te kunnen maken, wordt op dezelfde manier en in dezelfde periode een nieuwe meting uitgevoerd. Op verschillende locaties op en binnen de Centrumring worden de auto's geteld om de verkeersintensiteit vast te leggen. Daarnaast wordt met hulp van kentekenonderzoek in beeld gebracht welke routes het verkeer kiest.

Herinrichting


De verkeerstellingen zijn niet direct na het in werking treden van het verkeerscirculatieplan gedaan, omdat dan een vertekend beeld zou ontstaan. In de eerste plaats omdat het verkeer door de veranderingen nog zijn weg moet vinden, wat in de regel enkele maanden kost. En in de tweede plaats omdat er de afgelopen maanden volop gewerkt werd aan de herinrichting van Spui, Hofweg, Grote Markt, Paviljoensgracht en Lutherse Burgwal, en het verkeer hiervan hinder ondervond.

Luchtkwaliteit


Het verkeerscirculatieplan is een van de maatregelen die de gemeente heeft genomen om de luchtkwaliteit in de binnenstad te verbeteren. Voor de nulmeting is de luchtkwaliteit op verschillende plekken in het centrum vastgelegd. Om te bepalen of de luchtkwaliteit sinds het verkeerscirculatieplan is verbeterd, worden gedurende een heel jaar metingen verricht en berekeningen gemaakt op basis van verkeerscijfers. De combinatie van deze twee onderzoeksmethoden levert een betrouwbaar beeld op van de luchtkwaliteit. Het onderzoek wordt uitgevoerd door een extern bureau.

Economische effecten


De economische activiteit in de binnenstad sinds de invoering van het verkeerscirculatieplan wordt onder meer door gesprekken met een groot aantal ondernemers in beeld gebracht. Er wordt gekeken naar verschillende aspecten van het ondernemersklimaat, zoals bezoekersaantallen en de bezettingsgraad van parkeergarages.

Planning


Medio 2011 is de rapportage over de effecten van het verkeerscirculatieplan beschikbaar. In dit rapport wordt de volledige analyse van het verkeersonderzoek, het onderzoek naar de luchtkwaliteit en de dan bekende economische effecten voor de binnenstad uiteen gezet.

Alles weten over de meest recente stand van zaken omtrent het verkeerscirculatieplan? In editie 5 van
Verkeer in Beeld Magazine leest u een uitgebreid achtergrondartikel.
 

Terug naar overzicht nieuws >>>