Fietstunnel

maandag 12 oktober 2009
timer 2 min
BAM Betontechnieken, BAM-Civiel Zuid-Oost en ingenieursbureau Movares bouwen op het 18 Septemberplein in het centrum van Eindhoven een spectaculaire entree voor de nieuwe ondergrondse fietsenstalling. Het ontwerp van de entree komt van het Italiaanse architectenbureau Fuksas.  
Fietstunnel

De bouw van de bijzondere entree was geen eenvoudige klus. De ingangen moesten zowel een ronde als een conische, langwerpige vorm krijgen en van beton gemaakt zijn. Toepassing van spuitbeton maakte deze gecompliceerde vorm echter prima mogelijk. Om deze vorm te maken is een speciale ronde bekisting gefabriceerd. De bekisting moest ook nog sterk genoeg zijn om een groot stalen raam te dragen, dat in de bovenkant is verwerkt. Om de kosten te drukken wordt voor de twee identieke ingangen dezelfde bekisting hergebruikt.
 


Spuitrobot

Na de opbouw van de bekisting is de eerste wapeningslaag geplaatst. Hierop is een eerste laag spuitbeton aangebracht. In totaal is bijna 600 vierkante meter spuitbeton, met een totale dikte van 15 centimeter, in 2 lagen aangebracht.
 
Spuitbeton is een bijzonder materiaal. Er kunnen constructies met veelzijdige vormen mee worden gemaakt en het is bovendien geschikt om betonconstructies te repareren of te versterken.
Het spuiten van het beton is normaal gesproken een lastige en zware klus, zeker wanneer dit vanuit een hoogwerker gedaan moet worden. In dit geval zijn twee speciale spuitrobots van BAM Betontechnieken gebruikt die er voor zorgen dat aanbrengen van beton aan de bovenkant van de constructie een betrekkelijk eenvoudige klus wordt. De spuitrobot heeft als voordeel dat de grote vlakken, door bediening van een joystick, aan één stuk door gespoten kunnen worden met een minimale fysieke belasting voor de operator. Gebruik van deze robot past prima binnen de doelstellingen voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
 
 

Het bijzondere van het project is dat ontwerp en uitvoering grotendeels parallel naast elkaar lopen. Een mooi voorbeeld daarvan is dat de bekisting voor beide ingangen wordt hergebruikt, waardoor een eenduidige vorm van beide entrees wordt gewaarborgd.
 

Als straks alles gereed is, biedt de fietsenstalling plaats aan zo'n 1.100 fietsen en 65 bromfietsen. De stalling heeft een afmeting van circa 100 bij 22 meter. Het werk is in november 2007 gestart en wordt naar verwachting eind 2009 opgeleverd.