Gevolg crisis: files namen 10 procent af

woensdag 24 november 2010
timer 2 min
Gevolgen crisis opmerkelijk: files namen 10 procent af Uit de Mobiliteitsbalans 2010, een jaarlijkse uitgave van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM), blijkt dat de economische crisis vorig jaar uiteenlopende effecten heeft gehad op het verkeer en vervoer in Nederland.
Gevolg crisis: files namen 10 procent af

Opmerkelijke uitkomsten


Opmerkelijk was dat de verkeersdrukte slechts met 1% afnam. De gevolgen voor de files waren echter aanzienlijk, want die namen het afgelopen jaar met 10% af. Minder positief waren de gevolgen voor het goederenvervoer dat door de crisis getroffen werd met een ongekende daling van 12%.

Maximum wegcapaciteit


Op basis van hun bevindingen stellen de samenstellers van het rapport vast dat 'een kleine toename van het verkeer al tot een grote stijging van de congestie leidt. Andersom zorgt een kleine afname van het verkeer voor een relatief grote daling van de files.' Dit verband tussen vervoersomvang en congestie is volgens hen de laatste jaren sterker geworden. De vermoedelijke oorzaak is dat op steeds meer plaatsen op het hoofdwegennet en gedurende steeds grotere delen van de dag de maximum wegcapaciteit wordt bereikt. Gezien deze ontwikkelingen is het niet verwonderlijk dat de totale filekosten op het Nederlandse hoofdwegennet naar raming van het kennisinstituut in 2009 tussen de 2,4 en 3,2 miljard euro uitkwamen. Dat is 10% minder dan in 2008.

Verdere uitkomsten Mobiliteitsbalans


Uit de Mobiliteitsbalans blijkt verder dat Nederlanders de laatste 25 jaar zo`n 40% meer zijn gaan reizen, vooral in de jaren '80 en '90. Sinds 2000 stijgt het aantal kilometers dat mensen aflegt, minder hard en vanaf 2007 is zelfs min of meer van een stabilisatie sprake. Vooral het aantal autokilometers, goed voor ruim de helft van alle verplaatsingen, groeide de afgelopen decennia. Het woon-werkverkeer is voor eenderde deel verantwoordelijk voor die toename. Het KiM heeft becijferd dat vanaf de milleniumwisseling de groei van het autoverkeer vrijwel volledig aan het woon-werkverkeer is toe te schrijven. Iets dat met name is veroorzaakt door de grotere arbeidsparticipatie van vrouwen en de toegenomen afstand tussen wonen en werken. In ruim 20 jaar is het woon-werkverkeer verdubbeld tot ongeveer 50 miljard reizigers per kilometer. De gemiddelde afstand tussen kantoor en werk bedraagt inmiddels bijna 22 kilometer. Daarmee behoort Nederland tot de top van de Europese landen voor wat betreft de tijd die werknemers kwijt zijn met het reizen tussen woning en werk.

Bron: TLN

Terug naar overzicht nieuws >>>